نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،نثر فارسی Journal of Prose Studies in Persian Literature
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه ادبیات و زبان فارسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Life satisfaction is a positive, general and past-related emotion that is influenced by one's cognitive appraisal. It is start by stop complaining about the divine provisions and accepting and pleasing by it and it extend throughout the life. The Golestan as an educational literature is presented with beliefs and skills that promote satisfaction. Full satisfaction rank(Reza) is higher than submissive rank and lower that annihilation rank in mysticism. In positive psychology satisfaction is one of the two dimensions of well-being. Our aim is to identify and analyze the concept of life satisfaction from Saadi's point of view by considering the Golestan anecdotes. It seems that Saadi think that having a correct cognitive appraisal of the world by utilizing moral and educational virtues such as Reza, patience, contentment, gratitude and appreciation is key tools for having life satisfaction. The study shows that Saadi presented the concept of life satisfaction in the form of storytelling, anecdote and allegory with the help of rhetorical and literary techniques such that audience receive and perceive his message in the most beautiful art form. The research method in this article is descriptive-analytical and based on analysis of documents and anecdotes content of the Saadi's Golestan
کلیدواژهها [English]
فهرست منابع
الف)کتابها
10. سجادی، سید جعفر. (1370). فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری.
11. سعدی، مصلح بن عبدالله. (1383). در آرزوی خوبی و زیبایی: گزیده بوستان سعدی به انتخاب و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: سخن.
12. سعدی، مصلح بن عبدالله. (1397). کلّیات سعدی. به تصحیح محمد علی فروغی. تهران: فرهنگ جامع.
13. سلیگمن، مارتین. (1397). شادمانی درونی: روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار. ترجمه مصطفی تبریزی و رامین کریمیو علی نیلوفری. تهران: دانژه.
14. شارف، ریچار اس. (1387). نظریههای روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: رسا.
15. شایگان فر، حمید رضا. (1384). نقد ادبی معرفی مکاتب نقد همراه با نقد و تحلیل متونی از ادب فارسی. تهران: دستان.
16. شبر، سید عبدالله. (1389). اخلاق. ترجمه محمد رضا جباران. قم: هجرت.
17. شمیسا، سیروس. (1376). انواع ادبی. تهران: فردوس.
18. طباطبایی، سید محمد حسین. (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی. 24جلد. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
19. غزالی، محمدبن محمد. (1387). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیو جم. 2جلد.تهران: شرکت انتشارات علمیو فرهنگی.
20. کفافی، محمد عبدالسلام. (1382). ادبیات تطبیقی: پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی. ترجمه سید حسین سیدی. مشهد: به نشر.
21. کلینی، محمد بن یعقوب. (1390). اصول کافی. ترجمه حسین استاد ولی. 5جلد. تهران: دارالثقلین.
22. گوهرین، سید صادق. (1388). شرح اصطلاحات تصوف. 10جلد. تهران: زوار.
23. ماسه،هانری. (1369). تحقیق دربارۀ سعدی. ترجمه محمد حسن مهدوی اردبیلی و غلامحسین یوسفی. تهران: توس.
24. معبودی، زهرا. (1385). جامعه شناسی در آثار سعدی. تهران: تیرگان.
25. مگیار موئی، جینا ال. (1397). فنون روانشناسی مثبتگرا. ترجمه فرید براتی سده. تهران: رشد.
26. نراقی، ملا احمد. (1389). معراج السعاده. قم: پیام مقدس.
27. نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد. (1369). اخلاق ناصری. تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری. تهران: خوارزمی.
28. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1387). کشف المحجوب. با مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمود عابدی. تهران: سروش.
ب) مقالهها
ج)پایاننامهها
د) منابع لاتین