نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،نثر فارسی Journal of Prose Studies in Persian Literature

بررسی داستان گیله مرد با تکیه بر عوامل نمایشی شدن داستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی

2 دانشیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تبریز

3 دانشجوی دکترای زبان وادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی

چکیده

صحنۀ نمایشی، به عنوان زیرمجموعة عنصر تداوم، در بررسی زمان­روایی یک اثر، بررسی می­شود. در صحنة نمایشی، سخن بر سر این است که چگونه نویسنده در گزارش داستان، واسطه‌گری ابزارروایی را از میان بر­می­دارد به­گونه­ای که حوادث داستانی در برابر دیدگان مخاطب به نمایش درمی­آید و او حائلی میان خود و وقایع احساس نمی­کند و خود را درگیر وقایع و ناظر مستقیم حوادث می­بیند. از آنجا که داستان «گیله­مرد» همواره به عنوان اثری نمایشی معرّفی می­شود، در این پژوهش کوشیده­ایم تا عوامل نمایشی­ساز را در این داستان بررسی کنیم. اغلب صاحب­نظران، گزارش مستقیم «دیالوگ»­ها را تنها ابزارنمایشی شدن داستان می­دانند. این جستار درصدد نشان دادن این مسئله است که چگونه بزرگ علوی با شرح مبسوط داستان و پرداختن به جزئیّات، ارائة توصیفات جاندار از طبیعت، به­کاربردن وجوه استمراری در توصیفات و کم­رنگ کردن حضور راوی در داستان، موفّق به خلق داستانی نمایشی شده است. برای این منظور عوامل نمایشی­شدن داستان را شرح داده­ایم و سپس این عوامل را در داستان «گیله­مرد» بررسی نموده­ایم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Dramatic Factors of the Story “Gila-Mard”

نویسندگان [English]

  • Asgar Salahi 1
  • Ebrahim Ranjbar 2
  • Neda Nabizadeh 3
1 Assistant Professor, Mohaghegh Ardabili University
2 Associate Professor, Tabriz University
3 PhD Student of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]

As a subset of continuity, the scene is taken into consideration in evaluation of narrative time of a work. The main point regarding scene is how the playwright puts an end to mediation of narrative tools while reporting his story, so that the events of story take place in front of the audience’s eyes in such a way that, the audience feels no barriers between himself and the events, and finds himself involved in and as the direct observer of the events. Since the story “Gila-Mard” is always introduced as a dramatic work, the present study tries to consider dramatic factors of this story. Most theorists regard direct reports of “dialog” as the only dramatic tool of the story; thus, this study illustrates how Bozorg Alavi was able to create such a dramatic story through a comprehensive description of the story and attending the details, offering animated descriptions of nature, employing progressive verb tenses in descriptions, and blurring the existence of narrator within the story. To do this, dramatic factors of a story were explained and considered within the story “Gila-Mard”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narratology
  • Tense
  • Scene
  • Gila-Mard