F
9# ,! ( 0%1 234 1 G! 4DH I% 95 *0 #;1 @
K L ( G! -8)O P . JH K L G M
G! I% ? ( G,A Q 7 %1 8)O *I% ( (R 9 ; - O
", K, L#A JU 9 ( 9( # S (T? (
V L 6 W U 1 ( %1 )O *( 9( ( .( (! G
L 6 S O 9 - Y 5 G ? ) *I % ? XR ID%( G! G,R"
? "1 B5 %1 8)O G! ,)# O ."! $4 ( $E
%(6 78 9 # ,! ( ? G M 2=4 *( , (
G G O- *( , @ ( *( Z" @)# G .I % GO -8 # ,%!
%( 5 G * K L G M 9# ,! ( JH # [ (K-
%( * %(6 78 L W,! * ,% ( @ ( . G,R 1 0%1 234
R G! (? *( !\ [ (K- # %( . (
@ ( G! -8 G)O .I % 9- " 78 9# ,! ( 2=4
G O- * 78 2=4 ]B 5- G - ( O # ,!
91/10/3: 90/3/30:
: - !"#$ %-
*
h.aghahosaini@gmail.com
چکیده
یکی از ابزارهای نویسنده برای معرفی و شناساندن شخصیتها، زاویه دید و نوع راویای است که برای داستان برمیگزیند. زاویه دید، چگونگی روایت داستان و راوی روایت کننده و بیانگر داستان است. نویسنده میتواند با انتخاب زاویه دیدی مناسب برای داستانش، علاوه بر جذابتر نمودن داستان، اطلاعات ملموستری درباره شخصیتهای داستان به مخاطب، بدهد. مقاله حاضر با بررسی 39 داستان از گروه سنی الف، در صدد بیان چگونگی زاویه دید و خصوصیات انواع راوی در داستانهای خردسالان است. با توجه به بررسی صورت گرفته، بیشتر این داستانها دارای زاویه دید دانای کل نمایشی هستند. همچنین زاویه دیدهای دیگری چون دانای کل محدود، دانای کل نامحدود و اول شخص نیز در این داستانها وجود دارد. به طور کلی، زاویه دید در بیشتر این داستانها، نمایشی، بیرونی و سوم شخص است.همچنین چهار گونه راوی در این داستانها وجود دارد که در میان آنها، راوی کم اطلاع بیشترین کاربرد را دارد. کماطلاعی راوی و دخالتهای کمتر او، مجال بیشتری به شخصیتها برای ارتباط بیشتر با مخاطب و معرفی کردن خود میدهد.