نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،نثر فارسی Journal of Prose Studies in Persian Literature

بررسی چگونگی زاویه دید و انواع راوی در داستان¬های خردسالان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

F
9#  ,! ( 0%1 234  1 G! 4DH  I% 95 *0 #;1 @
  K L  ( G! -8)O P    . JH K L G M
G! I% ? (  G,A Q 7  %1 8)O *I% ( (R 9  ;  - O
",  K, L#A JU 9   (  9( #  S  (T?  (
  V  L 6 W U 1 ( %1  )O *(   9( ( .(  (! G
L 6 S O 9 -  Y 5 G   ? ) *I % ? XR ID%( G! G,R"
? "1 B5  %1 8)O G! ,)# O  ."!  $4 ( $E
   %(6  78 9 #  ,! ( ? G  M  2=4 *(   , (
G  G O-   *( , @ ( *( Z" @)# G .I % GO  -8  # ,%!
%(  5 G * K L G M 9# ,! (  JH #   [ (K-
 %( * %(6 78 L W,! * ,% ( @ ( . G,R 1 0%1 234
 R G!  (? *( !\ [ (K-  #  %(  .  (
@ ( G! -8 G)O  .I % 9- "  78 9# ,! ( 2=4
G O-  * 78 2=4  ]B 5- G  -  (  O # ,!
91/10/3:    
 90/3/30:  

: -  !"#$ %-
*
 
 
h.aghahosaini@gmail.com
 
 
 
چکیده
یکی از ابزارهای نویسنده  برای معرفی و شناساندن شخصیت­ها، زاویه دید و نوع راوی­ای است که برای داستان برمی­گزیند. زاویه دید، چگونگی روایت داستان و راوی روایت کننده و بیانگر داستان است. نویسنده می­تواند با انتخاب زاویه دیدی مناسب برای داستانش، علاوه بر جذاب­تر نمودن داستان، اطلاعات ملموس­تری درباره شخصیت­های داستان به مخاطب،  بدهد. مقاله حاضر با بررسی 39 داستان از گروه سنی الف، در صدد بیان چگونگی زاویه دید و خصوصیات انواع راوی در داستان­های خردسالان  است. با توجه به بررسی صورت گرفته، بیشتر این داستان­ها دارای زاویه دید دانای کل نمایشی هستند. همچنین زاویه دیدهای دیگری چون دانای کل محدود، دانای کل نامحدود و اول شخص نیز در این داستان­ها وجود دارد. به طور کلی، زاویه دید در بیشتر این داستان­ها، نمایشی، بیرونی و سوم شخص است.همچنین چهار گونه راوی در این داستان­ها وجود دارد که در میان آنها، راوی کم اطلاع بیشترین کاربرد را دارد. کم­اطلاعی راوی و دخالت­های کمتر او، مجال بیشتری به شخصیت­ها برای ارتباط بیشتر با مخاطب  و معرفی کردن خود می­دهد.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

---

چکیده [English]

---

کلیدواژه‌ها [English]

  • ---