نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،نثر فارسی Journal of Prose Studies in Persian Literature

نثرپژوهی جوامع‌الحکایات عوفی در پرتوی روایت‌شناسی فرهنگی هوگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نویسنده مسئول، دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.

چکیده

هدف: کتاب جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات اثر سدیدالدین محمد عوفی، یکی از مهم‌ترین متون نثر فارسی در سدة هفتم هجری است که مجموعه‌ای گسترده از حکایات اخلاقی، اجتماعی، تاریخی و عرفانی را در بر دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل الگوهای تکرارشوندة احساسی و روایی در این حکایات و بررسی کارکرد فرهنگی آن‌ها در بازنمایی ارزش‌های جامعة ایرانی اسلامی آن دوره انجام شده است. به‌طور خاص، این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه ساختارهای احساسی، نقاط عطف روایی و ژانرهای فرهنگی در این حکایات، بازتاب‌دهندة نظام ارزشی و فرهنگی جامعة ایرانی در سدة هفتم هجری هستند.
روش پژوهش : این پژوهش از روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای متون روایی بهره گرفته است. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام شده و از میان حکایات کتاب جوامع‌الحکایات، 2100 حکایت برای تحلیل انتخاب شده‌اند. ابزار اصلی تحلیل، نظریة روایت‌شناسی فرهنگی پاتریک کولم هوگان است که بر شناسایی طرح‌های احساسی، نقاط عطف روایی و ژانرهای فرهنگی در متون روایی تمرکز دارد. داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز و محوری تحلیل شده و الگوهای تکرارشونده استخراج گردیده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در میان 2100 حکایت مورد بررسی، طرح احساسی «خشم و انتقام» با 28 درصد، «وفاداری و فداکاری» با 21 درصد و «ترس و تهدید» با 17 درصد، بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده‌اند. این طرح‌های احساسی، بازتاب‌دهندة تنش‌ها و ارزش‌های محوری در جامعة ایرانی اسلامی آن دوره هستند. از نظر ساختار روایی، 47 درصد حکایات دارای یک نقطة عطف اصلی، 27 درصد دارای دو نقطة عطف و 12 درصد دارای ساختار چندمرحله‌ای هستند که نشان‌دهندة تنوع در پیچیدگی روایی حکایات است. همچنین، از منظر ژانری، ساختار حکمت‌آموزی با 39 درصد، طنز اجتماعی با 24 درصد و عرفانی با 17 درصد، ژانرهای غالب در این مجموعه هستند که هر یک به‌نحوی به انتقال مفاهیم فرهنگی و ارزشی می‌پردازند.
نتیجه‌گیری:  نتایج این پژوهش بیانگر آن است که جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات، فراتر از یک مجموعه حکایات سرگرم‌کننده، به‌عنوان یک متن روایی فرهنگی عمل می‌کند که از طریق بازنمایی احساسات بنیادین مانند خشم، وفاداری و ترس و با بهره‌گیری از ساختارهای تحول‌محور روایی، درونی‌ترین لایه‌های ارزش‌مدار فرهنگ ایرانی را در قالبی داستانی صورت‌بندی کرده است. این اثر، با تأکید بر ژانرهای حکمت‌آموز و طنز اجتماعی، نقش مهمی در آموزش اخلاقی و اجتماعی و همچنین نقد فرهنگی در جامعة آن روزگار ایفا کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Prose Analysis of ʿOwfī's Jawāmiʿ al-Ḥikāyāt through the Lens of Hogan's Affective Narratology

نویسنده [English]

  • faezeh arab yousefabadi
Corresponding author, Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The book "Jawami' al-Hikayat wa Lawami' al-Riwayat" by Sadr al-Din Muhammad Awfi is one of the most significant Persian prose texts from the 7th century Hijri, encompassing a vast collection of moral, social, historical, and mystical stories. This research aims to identify and analyze the recurring emotional and narrative patterns in these stories and to examine their cultural function in representing the values of Iranian-Islamic society during that era. Specifically, the study seeks to answer how the emotional structures, narrative turning points, and cultural genres in these stories reflect the value system and cultural norms of Iranian society in the 7th century Hijri. By applying Patrick Colm Hogan's theory of cultural narratology, the research delves into the ways in which these narrative elements serve as a mirror to the societal ethos and ethical paradigms of the time.
Method and Research: This study employs a qualitative method with a focus on content analysis of narrative texts. The sampling was purposeful, selecting 2,100 stories from "Jawami' al-Hikayat" for analysis. The primary analytical tool is Patrick Colm Hogan's cultural narratology theory, which emphasizes the identification of emotional schemes, narrative turning points, and cultural genres within narrative texts. Data were analyzed using open and axial coding techniques to extract recurring patterns. This approach allows for a deep exploration of the narrative structures and their cultural implications, providing insights into the underlying cultural and emotional frameworks that shape the stories.
Findings and Conclusions: The findings reveal that among the 2,100 stories examined, the emotional scheme of "anger and revenge" accounts for 28%, "loyalty and sacrifice" for 21%, and "fear and threat" for 17%, indicating these as the most prevalent emotional patterns. These emotional schemes reflect the central tensions and values within the Iranian-Islamic society of the period. In terms of narrative structure, 47% of the stories feature one main turning point, 27% have two turning points, and 12% exhibit a multi-stage structure, demonstrating a diversity in narrative complexity. Genre-wise, the wisdom-teaching structure constitutes 39%, social satire 24%, and mystical genres 17%, highlighting their dominant role in conveying cultural and value-based messages. These genres not only entertain but also educate and critique, serving as vehicles for cultural transmission and reflection.
Conclusions: The results of this research indicate that "Jawami' al-Hikayat wa Lawami' al-Riwayat" functions as more than a mere collection of entertaining stories; it is a narrative-cultural text that, through the representation of fundamental emotions such as anger, loyalty, and fear, and by utilizing transformation-oriented narrative structures, encapsulates the innermost value-based layers of Iranian culture in a storytelling format. The emphasis on wisdom-teaching and social satire genres underscores the text's significant role in moral and social education, as well as cultural critique within the society of its time. This study contributes to a deeper understanding of how narrative forms can embody and transmit cultural values, offering a window into the socio-cultural dynamics of 7th-century Iranian society

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Narratology
  • Emotional Prototypes
  • Genre Structure
  • Narrative Junctures
  • Moral Teachings
  1. فهرست منابع

    الف.منابع فارسی

    1. اکبری جور، الهه؛ اکبری، منصور و اسعدی، مریم‌السادات (۱۳۹۶) «بررسی آموزه‌های تربیتی در جوامع الحکایات عوفی». پژوهشنامه اورمزد. شماره ۳۸. صص. ۷–۳۵.
    2. سلطانی گرد فرامرزی، مهدی و غلامرضا کاشی، محمدجواد (۱۳۹۶) «تحلیل گفتمان جنسیت در متون ادبی قرن هفتم هجری: مطالعه موردی نسخة خطی جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات اثر محمد عوفی». نقد و نظریه ادبی. شماره ۴، صص. 95-118.
    3. شریفی، زهرا (۱۳۹۹). سبک‌شناسی جوامع الحکایات و لوامع‌الروایات عوفی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: مریم محمودی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید.
    4. طغیانی، سیده‌زیبا و هاشمی، سیدمرتضی (۱۳۹۵) «تحلیل روانشناختی–اجتماعی جوامع الحکایات و لوامع‌الروایات عوفی با تکیه بر فرایند اقناعی در حکایات». پژوهش‌های ادبی. شماره ۵۲، صص.9-40.
    5. عوفی، سدیدالدین محمد (۱۳۸۸) جوامع الحکایات و لوامع الروایات. تصحیح و توضیح: جعفر شعار. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    6. یوسف فام، عالیه و آرونی کاشانی، فهیمه (۱۴۰۳) «بررسی تحلیل ساختار روایت در جوامع الحکایات محمد عوفی بر اساس نظریة گریماس». مطالعات ادبیات عرفان و فلسفه. دوره ۱۰، شماره ۱. صص. ۸۲–۹۱.
    7. نیکخواه، مظاهر (۱۳۹۵) «تحلیل حکایاتی از جوامع‌الحکایات عوفی بر اساس الگوی گریماس». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. شماره ۲۳. صص. ۱۹۷–۲۲۰.

     

    ب.منابع لاتین

    1. Hogan, Patrick Colm (2003) The Mind and Its Stories: Narrative Universals and Human Emotion. Cambridge University Press.
    2. Hogan, Patrick Colm (2011) Affective Narratology: The Emotional Structure of Stories. University of Nebraska Press.