نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،نثر فارسی Journal of Prose Studies in Persian Literature

تعالیم اسلامی با تکیه بر متنی نویافته از ابوالفتوح حمویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید، ایران.

چکیده

جوامع بشری وقتی روی سعادت و خوش‌بختی را می‌بینند که دربارۀ‌ امورجامعه انسان‌های بافرهنگ و دانش، احساس‌ مسئولیت‌کرده، با تعالیم اسلامی، دانش و منش انسانی، برای مشکلات جامعه چاره‌اندیشی کنند. ضرورت ایجاب‌می‌کند چنین افرادی با شیوه‌های ارزشمند، مسیر زندگی را برای مردم خود هموار‌سازند و برای دیگران و فرزندان الگویی به‌جا‌بگذارند. تا مشکلات را به‌راحتی حل‌کنند و دچار آسیب‌های مختلف نگردند و راه برون‌رفت آن را بشناسند. حمویی با چنین بینشی به دورۀ زندگی پس‌از مصیبت‌های قوم مغول که خود درآن قرار‌داشته، او را موظف‌کرده تا برای جامعه چاره‌اندیشی کند و منزلت آن را بدو باز‌گرداند. در این مقاله سعی برآن است روش جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی که برخاسته‌از بی‌توجهی عملی به تعالیم دین و سبب ازبین‌رفتن اعتماد مردم می‌گردد، به روش تحلیل‌محتوا بررسی‌شود. پس نگرش‌ها تحت چهار عنوان: انسان و خدا؛ انسان و پیامبر؛ انسان و عرفا و انسان و فضیلت‌ها و رذیلت‌ها مطرح‌گردید و هدف ارزندۀ نویسنده که برای سعادت هرجامعه لازم است، تبیین شده‌است و ‌نتیجه این‌که چنین روشی یکی از راه‌هایی است که بتوان جامعه را به‌سوی سعادت، براساس تعالیم اسلامی هدایت‌کرد و به روزگار عزت و سربلندی بازگردانید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Islamic Teachings Based on a New Text from Abu al-Fotouh Hamouei’s

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Taghieh
Department of Persian Language and Literature Branch, Islamic Azad University, Eghlid, Iran.
چکیده [English]

Human societies, when they see prosperity and happiness that they feel responsible about the society of human beings and knowledge, and with the religious teachings, the knowledge and human nature to deal with the problems of the community. It is imperative that such people, with valuable methods, pave the way for life for their people and adopt a pattern for others and children. To solve problems easily and do not suffer from various injuries and know the way out. With such an insight into the lifetime of the Mongol tribal afflictions, Hamoei obliged him to think for the community and restore his dignity. In this paper, we try to investigate the method of preventing social harm caused by practical neglect of religious teachings, which leads to a loss of confidence in people. Thus, attitudes are divided into four categories: human being and God; man and prophet; human beings and mystics and humans; virtues and vices; and the purpose of the author, which is necessary for the happiness of each society, is explained by the fact that Such a way is one of the ways in which society can be guided by happiness, based on Islamic teachings, and brought back to the times of dignity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Teachings
  • Texts
  • Human
  1. فهرست منابع

    الف) کتاب­ها

    1. قرآن.
    2. آمدی، عبدالواحد­بن­محمد. (1366). غررالحکم­و­دُرر­الکلم. شرح: آقا جمال­الدین خوانساری، قم: دفتر تبلیغات.
    3. امام­سجاد(ع) . (1387). صحیفه­سجادیه. ترجمه: احمد سجادی، سازمان اوقاف­و­امورخیریه، قم: اسوه.
    4. امام­صادق. (1386). مصباح­الشریعـة ­و­مفتاح­الحقیقـة. چاپ چهارم، ترجمه: عباس عزیزی، قم: صلاة.
    5. امام­علی. (1365). نهج­البلاغه. علی­نقی فیض­الاسلام، نوع کتاب: دیجیتالی قائمیه.
    6. پاینده، ابوالقاسم. (1362). نهج­الفصاحـة. چاپ دوم، تهران: جاویدان.
    7. حرانی، ابومحمّدحسن­بن­علی­بن­حسین­بن­شعبه. (1387). تحف‌العقول عن آل‌الرسول. تصحیح و تعلیق: علی­اکبر غفاری، چاپ هشتم، قم: موسسه نشر اسلامی.
    8. حلی، احمد­بن­فهد. (1368). عدة­الداعی و نجاح­الساعی. قم: دارالکتب اسلامی.
    9. درایتی، مصطفی .(1366). ترجمه تصنیف­غُررالحکم­و­دُرر­الکلم. قم: مرکز النشرالتابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
    10. ری‌شهری، محمد محمدی (1389). میزان­الحکمه. مترجم: شیخی، حمیدرضا، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
    11. سعدی، مصلح­الدین. (1344). شرح گلستان. محمد خزائلی، تهران: موسسه انتشارات احمد علمی.
    12. سعدی، مصلح­الدین. (1385). کلیات سعدی. به­تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: هرمس.
    13. سمرقندی، کمال­الدین­عبدالرزاق (1372). مطلع­سعدین­و­مجمع­بحرین. به اهتمام: عبدالحسین نوایی، چاپ دوم، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    14. شیخ­صدوق، ابن‌بابویه ابی­جعفرمحمدبن­علی­بن­الحسین قمی. (1434). الامالی. کتابخانه دیجیتالی قائمیه.
    15. فیض کاشانی، محمد­بن­شاه­مرتضی. (1417). محجـة­البیضا. جامعه مدرسین، چاپ چهارم، قم‏: موسسه نشر اسلامی.‏
    16. کراجکی طرابلسی، محمدبن­علی­بن­عثمان. (1368). کنزالفوائد. چاپ دوم، قم: دار الذخائر.
    17. کلینی، محمدبن­یعقوب. (1369). اصول­کافی. مترجم: جواد مصطفوی، انتشارات: کتاب فروشی علمیه اسلامیه.
    18. مجلسی، محمدباقربن­محمدتقی. (١٣۶5). بحارالانوار. ترجمه محمد باقر کمره­ای، به تصحیح محمد بهشتی.
    19. واسطی، علی­بن­محمدبن­ابی­­نزار. (1387). عیون­الحکم­و­المواعظ. تحقیق قسمت دروس اسلامی موسسه بعثت قم. تهران: موسسه البعثـة.

     

    ب) مقاله­ها

    1. تقیه، محمّدرضا؛ کرمی، محمّد حسین. (1398). «دُرِّسخن؛ نثری نویافته از قرن هشتم هجری». متن­شناسی ادب فارسی. (1) 11، 13-1.
    2. کرمی، محمّدحسین؛ تقیه، محمّدرضا. (1396). «بررسی ویژگی‌های سبکی دُرِّسخن غیاث». تفسیر­و­تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی،  9 (32)، 13-49.

     

    ج)پایان نامه­ها

    1. تقیه، محمّدرضا. (1396). «تصحیح و تعلیق نسخۀ خطی رساله­ای به تقلید گلستان اثر ابوالفتح­هبـة الله­بن­یوسف حمویی». رسالۀ دکتری، محمدحسین کرمی، دانشگاه شیراز.