"Khvarenah" is an outstanding mythological concept that has survived in the post-Islamic Iran among the public and written works. Passing through a transformation process, from ancient times onwards, various changes have occurred to the quality and function of this concept and has made it an interesting and useful area of research with historical, sociological, psychological and even great rhetorical values. The present study, therefore, is to investigate the most important conscious and unconscious aspects of belief in "Khvarenah" by going through one of the most prominent Persian prose works of both historical and literary nature, i.e. Tarikh-e Beyhaghi. The aim of this study is to describe and analyze the details of belief in "Khvarenah" (Farreh) as manifested in both form and meaning of the mentioned work so as to clarify the largely half-hidden contribution of this ancient belief to the interpretation of events and the understanding of events and characters, and to indicate the evolution of its function up to the Qaznavid era. The findings showed that belief in "Khvarenah" is mostly manifest in the great events related to the kings, as well as, in some of their characteristics and behaviors. Rituals such as Mehregan also contribute highly to this manifestation. Deterministic approaches to Tarikh-e Beyhaghi in issues such as enthronement of the kings are reflections of this belief as well. Various manifestations of this concept in the form and content of this work reflect deviation in the function of "Khvarenah" from a mythological to a courtly and political function, and reveals the differences between some of its details and its ancient and genuine form.
سودآور، ابوالعلاء. (1383). فرّۀ ایزدی در آیین پادشاهی. تهران: میرک.
عناصری، جابر. (1374). تجلی دوازده ماه در آیینۀ اساطیر و فرهنگ عامۀ ایران. چاپ اول. مرند: قمری.
_________. (1387). شناخت اساطیر ایران: بر اساس طومار نقالان. چاپ سوم. تهران: سروش.
فلاح رستگار، گیتی. (1349). آداب و رسوم و تشریفات در دربار غزنه، از خلال تاریخ بیهقی. مشهد: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
کزازی، میرجلالالدین. (1386). نامۀ باستان: ویرایش و گزارش شاهنامۀ فردوسی. جلد اول. چاپ ششم. تهران: سمت.
منوچهرپور، منوچهر.(1377). بدانیم و سربلند باشیم. چاپ سوم. تهران: فروهر.
13
موسوی، کاظم و اشرف خسروی. (1389). پیوند خرد در اسطوره و شاهنامه. چاپ اول. تهران: مهرآیین.
مهرین، مهرداد.(1380). دین بهی: فلسفۀ دین زرتشت. چاپ دوم. تهران:فروهر.
هینلز، جان راسل. (1385). شناخت اساطیر ایران. مترجم: باجلان فرخی. چاپ دوم. تهران: اساطیر.
یونگ، کارل گوستاو. (1387). انسان و سمبلهایش. مترجم: محمود سلطانی. چاپ ششم. تهران: جامی.
ب)مقاله ها
آموزگار، ژاله. (1374). «فرّه، این نیروی جادویی و آسمانی». هنر و معماری: کلک. شمارۀ 70 – 68. صص 41-32.
دلریش، بشری. (بیتا). «روانشناسی قدرت در عصر بیهقی، با تکیه براصل نیست همتایی در تاریخ بیهقی». پژوهشنامۀ علوم تاریخی. صص 45-41.
محمدی، ذکرا... و محمد بیطرفان. (1391). «انتقال و تحول اندیشۀ سیاسی فرّۀ ایزدی از ایران باستان به ایران اسلامی، با تکیه بر مبانی فکری اندیشهگرایان ایرانی». فصلنامۀ علمی تخصصی سخن تاریخ. سال ششم. شمارۀ 16. صص 36-3.
همایون کاتوزیان، محمدعلی. (بیتا). «فرّۀ ایزدی و حق الهی پادشاهان». اطلاعات سیاسی - اقتصادی. شمارۀ 130 – 129. صص 19-4.
Kolahchian, F., & Yousefi, S. (2017). A Reflection on the Concepts of "Khvarenah" in Tarikh-e Beyhaghi. Journal of Prose Studies in Persian Literature, 20(42), 165-184. doi: 10.22103/jll.2018.1973
MLA
Fatemeh Kolahchian; Sahar Yousefi. "A Reflection on the Concepts of "Khvarenah" in Tarikh-e Beyhaghi", Journal of Prose Studies in Persian Literature, 20, 42, 2017, 165-184. doi: 10.22103/jll.2018.1973
HARVARD
Kolahchian, F., Yousefi, S. (2017). 'A Reflection on the Concepts of "Khvarenah" in Tarikh-e Beyhaghi', Journal of Prose Studies in Persian Literature, 20(42), pp. 165-184. doi: 10.22103/jll.2018.1973
VANCOUVER
Kolahchian, F., Yousefi, S. A Reflection on the Concepts of "Khvarenah" in Tarikh-e Beyhaghi. Journal of Prose Studies in Persian Literature, 2017; 20(42): 165-184. doi: 10.22103/jll.2018.1973