Analysis‎ of Different Forms of Motif and its Functions in the Works of Belgheys Soleymani

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Shahid Bahonar University of Kerman

2 PhD Student of Persian Language and Literature

Abstract

Considering the motif as one of the effective elements in criticism of stories is an important issue in ‎literary ‎‎criticism. Belgheys‎ ‎Soleymani, is one of the successful ‎women writers ‎who use political, social, cultural and ‎emotional motifs in their works. She has a distinctive view of life and takes advantage of motifs to emphasize these views. Belgheis‎ ‎Soleymani is a local author and regards the customs around her‎. Her main concern is the ‎problems of women on the way toward development and perfection.‎ ‎ Using content analysis method, this study first identifies recurring motifs in the works of Soleymani and then categorizes them according to their types and functions. It was concluded that the motifs are mostly of ideological type, and that Soleimani takes advantage of different functions of motifs to enrich her works. The relationship between motifs and other elements of the story like character, setting, and theme were examined as well, and it was concluded that there Is a close relationship at work.

Keywords


  1. فهرست منابع

     

    الف)کتاب­­ها

     

    1. ‏اخوّت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. چاپ اوّل. اصفهان: نشر فردا.‏
    2. ‏اسلامی، مجید. (1386). مفاهیم نقد فیلم. چاپ اوّل. تهران: نشر نی. ‏
    3. ‏ پین­سنت، جان.(1380). شناخت اساطیر یونان. ترجمة باجلان فرّخی. تهران: اساطیر.
    4. ‏سلیمانی، بلقیس. (1384). بازی آخر بانو. چاپ چهارم. تهران: ققنوس.‏
    5. ‏-----------. (1387). خاله بازی. چاپ هفتم. تهران: ققنوس.‏
    6. ‏-----------. (1390). به هادس خوش آمدید. چاپ دوم. تهران: نشر چشمه.‏
    7. ‏شریفی، محمّد. (1387). فرهنگ ادبیّات فارسی. تهران: نشر نو.‏‎‎
    8. ‏فلکی، محمود. (1382). روایت داستان (تئوری­های پایه­ای داستان نویسی). ‏چاپ اوّل. ‏تهران: ‏بازتاب­نگار‎.‎
    9. میرصادقی، جمال و میمنت. (1377). واژه­نامة هنر داستان­نویسی. تهران: کتاب مهناز.
    10. ‏میرصادقی، جمال. (1385). عناصر داستان. تهران: سخن.‏
    11. ‏یونگ، کارل گوستاو‏. (1382). انسان امروزی در جستجوی روح خود. ‏ترجمة فریدون فرامرزی ‏و دیگران.  به‌نشر: مشهد.‏
    12. ‏­­­­­­­­­------. (1383). انسان و سمبول­هایش. ترجمة حسن اکبریان طبری. ‏یاسمن: ‏تهران.‏

     

    ب) مقاله ­ها

    1. ‏پارسا نسب، محمد.(1388). «بن­مایه، تعاریف، گونه­ها، کارکردها و...». فصلنامة نقد ‏‏ادبی دانشگاه تربیت مدرس. سال دوم. شمارة پنجم. صص7-40.‏
    2. ‏تقوی، محمّد و دهقان، الهام. ‏(1390). «موتیف و گونه‌ها و کارکردهای آن در ‏داستان­های ‏صادق ‏هدایت». ‏ ‏فصلنامة نقد ادبی. س4. ‏شماره ‏13.صص91-115.‏
    3. ‏تقوی، محمّد و دهقان، الهام. (1388). «موتیف چیست و چگونه شکل ‏می‌گیرد». فصلنامة نقد ادبی، شماره 8. ‏صص7-‏‏31.‏
    4. ‏فتوحی، محمود. (1387). «ابهام از دو معنایی تا چند لایگی معنا». مجلّة دانشکده ‏ادبیّات و علوم انسانی. ش16(62). ‏صص17-36).‏

     

    ج)پایان­نامه ­ها

    1. ‏رازقی، ثریّا. (1374). نقش خاقانی در تحوّل غزل فارسی از دیدگاه بنمایه‌های ادبی.‏ استاد راهنما: میرجلال الدّین کزّازی. دانشگاه علّامه طباطبایی.

    د)منابع لاتین

    1. ‎Abrams M.H. (2005). A Glossary of Literary Terms. Boston: ‎Wadsworth.‎
    2. The Oxford English Dictionary .(1978). Oxford: University‎Oxford University press.‎