دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Analysis of Roozbehan's mystical language based on tensive square modelتحلیل زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی مربع تنشی127264510.22103/jll.2020.12994.2652FAزهراافتخار فساییدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.حسینآقاحسینیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-3943-0038مسعودآلگونه جونقانیاستادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190512One of the important aspects of Roozbehan, one of the mystics of the sixth century AH, is the reflection of the mystical experiences in his works. An analysis of his specific mystical language is possible using the tensive square model. The tensive process of discourse shows that the mystical language is not a static and predetermined action, but is a constant process of becoming through which the mystical experience is canalized through the language and does indicate the dynamic process of becoming. The tensive process, by means of interaction of two cognitive and emotional dimensions of discourse, and due to the principle of the fluidity of the signs, reveals the convergent and divergent relations of the mystical language. "Abhar al-asheqin" is one of the works of Roozbehan which deals with his mystical experience in the heavens of the world of meaning and discovery, intuitions and includes a report of his visits to the "land of the Kingdom", and then returns to the earth and his affection for love. This research analyzes Abhar al-asheqin' s mystical language based on the tensive square model. It is revealed that the mystic language of Rouzbehan is subject to an increasing structure, and its language like the lyric language is oriented towards the inner facet of language.یکی از وجوه اهمیت روزبهان بقلی از عارفان قرن ششم هجری، بازتاب گسترده تجربههای عرفانی، در آثار وی است. تحلیل زبان عرفانی ویژه او با استفاده از الگوی مربع تنشی امکان پذیر است. فرایند تنشی گفتمان نشان میدهد زبان عرفانی، کنشی ایستا و از پیش تعیین شده نیست، بلکه روند همیشگی صیرورت و سیالیت تجربه عرفانی در ساحت زبان است و فرایند زنده «شدن» را بازمینماید. فرایند تنشی با استفاده از تعامل دو بعد شناختی و عاطفی گفتمان و به واسطه اصل سیالیت نشانهها، رابطههای همسو و ناهمسو را در زبان عرفانی مشخص میسازد. «عبهرالعاشقین» از جمله آثار روزبهان است که به تجربه عرفانی او در آسمانهای عالم معنا و کشفوشهودها و دیدارهایی در «ارض ملکوت» و سپس بازگشت به اقلیم خاک و ابتلای او به عشق میپردازد. این پژوهش به تحلیل زبان عرفانی عبهرالعاشقین بر اساس الگوی تنشی میپردازد و نشان میدهد که الگوی مربع تنشی در زبان عرفانی روزبهان تابع ساختار افزایشی است و زبان او همچون زبان متون غنایی به درونه زبان متمایل است.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Studying the teaching style and the correct teaching methods in the "Sharh-e Fusus al-Hikam Mohibollah Allah Abadi"بررسی سبک آموزشی و شیوه های صحیح تدریس در شرح فصوص الحکم محب الله اله آبادی2951264610.22103/jll.2020.13833.2693FAیاسرحجتی نجف آبادیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏مهردادچترائیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏محبوبهخراسانیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏0000-0001-8241-2639Journal Article20190830Fusus al-Hikam, the lasting effect of Mohiyeddin Ibn Arabi, is one of the greatest works of Islamic theoretical mysticism, which has always been an interest from the scholars of mysticism since the seventh century AH. More than 100 descriptions have been written in Persian and Arabic in this book.<br /> All the commentators of Fusus al-Hikam Have tried to ease this book and teach it to Sufi enthusiasts. In the meantime, some commentators have been superior to others through better understanding of Fusus al-Hikam and the use of their superior teaching techniques and techniques.<br /> Among these commentators is Mohibollah Allah Abadi, one of the mystics and Sufis of India in the eleventh century AH. In this research, the teaching style of Fusus al-Hikam Allah Abadi has been considered in two parts according to new ideas in the field of teaching science and technology. In the first part, the pre-requisites of the study are described in terms of education, and in the second part, the methods of teaching have been discussed. In addition, examples and evidence of the text that indicate the attention to each of these methods is mentioned.<br /> Hermeneutics, exploratory approach, structural pyramid, educational structure, repetition of concepts, reasoning thinking are among the things that this description have been analyzed.فصوص الحکم، اثر ماندگار محیی الدین ابن عربی یکی از بزرگترین آثار عرفان نظری اسلامی است که از قرن هفتم هجری همواره مورد توجه طالبان علم و عرفان بوده است. بر این کتاب تا کنون بیش از یکصد شرح به زبانهای فارسی و عربی نوشته شده است. تمامی شارحان فصوصالحکم سعی در سهولت و رفع ابهام از غوامض این اثر و آموزش آن به طالبان عرفان نظری نمودهاند. در این میان برخی شرّاح به مدد فهم بهتر از فصوصالحکم و استفاده از روشها و فنون تدریس برتر خود نسبت به دیگران برتری داشته اند. از جملۀ این شارحان، محب الله الهآبادی از عرفا و صوفیان هندی سدۀ یازدهم هجری است. <br /> در این مقاله سبک آموزشی شرح فصوص الحکم الهآبادی با توجه به نظریات جدید در حوزۀ علوم و فنون تدریس در دو بخش مورد توجه قرار گرفته است. در بخش اول، مقدمات مطالعۀ شرح از لحاظ آموزشی تبیین گردیده و در بخش دوم به روشها و فنون تدریس الهآبادی پرداخته شده است، ضمن آن که نمونه ها و شواهدی از متن که نشان دهندۀ توجه شارح به هر کدام از این روشهاست، ذکر گردیده است.<br /> تأویل متن، رویکرد اکتشافی، هرم ساخت شناسی، ساختار آموزشی، تکرار مفاهیم و تفکر استدلالی از جمله مواردی است که این شرح با توجه به آنها بررسی و تحلیل شده است.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822The Narrative of the Protestant Sentence in the History of Bayhaqiروایت شناسی جمله معترضه در تاریخ بیهقی5373264810.22103/jll.2020.15137.2734FAمهدیدهرامیدانشگاه جیرفتمحسناکبری زادهگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، کرمان، ایرانJournal Article20191220In the traditional grammar, the sentence as the largest unit of language consists of words and groups that are consecutively intertwined and convey the intended meaning of the speaker. A protest sentence is a dependent clause that comes in the middle of a sentence or sentence and adds another subject and meaning in addition to the main purpose of the speaker, so it can also be omitted from the main sentence and it does not seem necessary. The narrative is also structurally grammatical and consists of existing and descriptive entities and propositions, etc. . Each linguistic element at the narrative level can have various implications through these combinations. Even though the sentence at the level of the sentence seems subordinate and removable, it interacts with other levels of narrative when it is examined in the compositional structure of the narrative and is considered a structural element to the extent that its elimination of linguistic and semantic disturbances in the narrative creates It does. Given the high frequency of protest sentences in Bayhaqi history, this study attempts to investigate the narrative functions of this stylistic feature with a narrative approach. The results of this study show that this syntactic structure has important narrative and semantic functions in this context, the most important of which are characterization, the creation of time for ambiguity, the representation of hidden author ideologies, and the reinforcement of the causal basis of eventsدر دستور سنتی جمله به عنوان بزرگترین واحد زبان، متشکل از کلمات و گروههایی است که به صورت متوالی به هم پیوستهاند و معنای مورد نظر گوینده را منتقل میکنند. جمله معترضه بند وابستهای است که در میانه جمله یا جملات میآید و موضوع و معنایی دیگر را علاوه بر غرض اصلی گوینده، به جمله میافزاید. بر همین اساس نیز قابل حذف از جمله اصلی است و ذکر آن ضروری بهنظر نمیرسد. روایت نیز از منظری ساختاری، دستوری دارد و متشکل از نهاد و گزارههای فعلی و وصفی و امثالهم است، با این تفاوت که معنای آن مانند جمله، حاصل جمع سادة گزارهها نیست بلکه این گزارهها از طریق ترکیب در سطحی بالاتر از جمله، معنا پیدا میکند. هر عنصر زبانی در سطح روایت میتواند از طریق این ترکیبها، دلالتهای گوناگونی ایجاد کند. جمله معترضه نیز اگرچه در سطح جمله، فرعی و قابل حذف به نظر میرسد، وقتی در ساختار ترکیبی روایت بررسی شود، با دیگر سطوح روایت ارتباط برقرار میکند و رکنی ساختاری محسوب میشود، تا جاییکه حذف آن، اخلالهای زبانی و معنایی در روایت ایجاد میکند. با توجه به بسامد بالای جملات معترضه در تاریخ بیهقی، در این پژوهش تلاش شده تا با رویکرد روایتشناختی، کارکردهای روایی این ویژگی سبکی بررسی شود. نتایج این تحقیق نشان میدهد که این ساختار نحوی کارکردهای روایی و معنایی مهمیدر این متن دارد که مهمترین آنها شخصیتپردازی، ایجاد زمانپریشی، بازنمایی ایدئولوژیهای مؤلف پنهان و تقویت بنیان علّی حوادث است.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Reflection of Obaid Zakani's works in Parviz Shapour's Carikalamatureردّ پای نثر عبید زاکانی در کاریکلماتورهای پرویز شاپور75100264710.22103/jll.2020.14877.2711FAمهردادزارعیدانشگاه خوارزمی تهرانعفتنقابیاستاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20191030Carikalamature, is simple, short, and literary sentence which evoke a caricaturelike humorous image. Some researchers view this as a byproduct of getting in contact with western literature through translation Whereas this kind of short, thematic prose has a long history in classical Persian literature. Using the theory of intertextuality, this article will try to reveal the origins of this type of prose in classical Persian literature by examining Obeid Zakani's prose as the best known classical example of this apparently new found type. Obeid's short and humorous prose style contains some sentences that have a carikalamature structure of Parviz shapour's. who are Creator of carikalamature. Therefore in this article his prose examples have been examined for the characteristics of carikalamature like satire, simplicity of expression, pictorial representation of sentences, briefness, artistic arrangement of words. Also The differences between Obaid's semi-carikalamatures and. - - carikalamature s are pointed out. Finally, according to Shapour's acquaintance with the works of Obeid the assumption that the carikalamature is rooted in western literary tradition is incorrect and it is better to know this kind of reviving an old form in a new format.کاریکلماتور، جملهای منثور، ساده، کوتاه، طنزآمیز و ادبی است که همچون کاریکاتور، تصویری طنزآمیز را القا میکند. برخی از پژوهشگران، این گونه را دستاورد آشنایی با ادبیات غرب و ترجمههای فرنگی میدانند؛ حال آنکه این گونۀ نثر موجز مضمونگرا در ادبیات کلاسیک فارسی سابقهای دیرینه دارد. این مقاله با توجه به نظریۀ بینامتنیت، ضمن نشان دادن خاستگاههای اینگونه در ادبیات کهن فارسی، نثر عبید زاکانی را بهعنوان شبیهترین متن کلاسیک به این گونۀ بهظاهر نوظهور بررسی میکند. نثر موجز و طنزآمیز عبید در برخی آثارش در موارد متعدد به جملاتی انجامیده است که ساختاری مشابه کاریکلماتورهای پرویز شاپور که خالق کاریکلماتور است، دارند. به همین جهت در این مقاله، نمونههای نثر عبید بهلحاظ وجود ویژگیهای کاریکلماتور، همچون طنز، سادگی بیان، تصویری بودن جملات، ایجاز، چینش هنرمندانۀ واژگان، بررسی شدهاست. همچنین به تفاوتهایی که میان کاریکلماتورگونههای عبید با کاریکلماتورهای شاپور وجود دارد، نیز اشاره شدهاست. درنهایت، با توجه به آشنایی شاپور با آثار عبید، فرضیۀ غربی بودن ریشۀ کاریکلماتور را چندان درست ندانسته و بهتر دیدهایم که این گونه را احیای گونهای دیرینه در قالبی نو بدانیم.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Famous a history with forged Name تاریخی مشهور با نامی مجعول101117264910.22103/jll.2020.15163.2739FAسیدعباسسیدحسینیگروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر. دانشجوی دکتریاحمدامیری خراسانیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسیعنایت اللهشریف پوردانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنرJournal Article20191225Abstract<br /> Famous a history with forged Name <br /> In the history of writing, we deal with works where the author's is unknown, or works that have been attributed to two or three authors. or a book that has two names but becomes famous with its first name and its second name is considered a lost work. But this article discusses a book (Tajziyat al-amṣār wa-tazjiyat al-a'ṣār history known as the history of desaf Wassaf History )that by a turkish historian has been renamed. And since then in all its contemporary books, this forged name has been used. despite the fact that the the name of the book is true in all manuscripts , But regardless of the manuscript text the forged name was used. Even if the name is true in other Historical books, the corrector had the True title Put in the Footnote and had the forged name put in the text! <br /> This article wants to prove that real name and Arabic name of Wassaf History is Tajrabat al-amsaar wa-tazjiyat al-a'ṣar.چکیده<br /> در تاریخ نگارش کتاب گاه به آثاری برخورد میکنیم که نام نویسندۀ آن مشخّص نیست، یا تألیفاتی که به دو یا سه نفر منسوب شدهاند. از همین دست است، کتبی که به یک نام شهره شدهاند و نام دیگرشان اثر گمشده تلقی شدهاست. امّا کتاب مورد بحث این مقاله، - تجربة الامصار و تزجیة الاعصار- مشهور به تاریخ وصّاف بر اثر تسامح یک فهرست نویس، نامش به تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار تغییر کرده و پس از وی در تمامی کتابهای معاصرش به این نام جعلی شناخته شده و علی رغم این که در تمامی نُسخ خطّیِ این تاریخ، نام اصلی صحیح ذکر شده، بدون توجّه به متن نُسخ از نام جعلی استفاده شدهاست. حتّی اگر این اسم در سایر کتابهای تاریخی با نام اصلی آمده است؛ مصحّحِ محترم، عنوان درست را در پانوشت و نام مَجازی را از بابِ تصحیحِ قیاسی، در متن آوردهاست!<br /> این مقاله بر آن است که نشان دهد، نام حقیقی وعربی تاریخ وصّاف تجربة الامصار و تزجیة الاعصار می باشد.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Secondary thoughts of declarative sentences in The Tārīẋ -e- Beyhaqīاغراض ثانوی جملات خبری در تاریخ بیهقی119141265110.22103/jll.2020.15070.2730FAحمیدطاهریعضو هیات علم یگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.عاطفهحسنیهاگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20191208Discussion about declarative and creative sentences, refers to the science of meaning that is a branch of eloquence science. The declarative sentences contain both truth and untruth, and their subjects exist in the real world; but in literature, we confront to virtual world and virtual reality; Thus we can’t determine the truth and untruth of the things in literature as well as we do in reality. So the manifest belongs to macro literature and the declarative sentences are used in the secondary and virtual thoughts; and this is one of the techniques of “eloquence and to deepen of literal dimension of speech”. Tārīẋ -e- Beyhaqī in addition to contain the historical information, has a lot of literary features. One of this features is the utilization of declarative sentences with secondary thoughts. After reporting of events, Beyhaqī has explained his criticisms, worldview and attitudes to his book reader by using the “declarative sentences with secondary thoughts”. Acquaintance of the social-political situation of Ghaznavids dynasty are effective in type of secondary thoughts. In this research, we have considered thirty-three stories of sextet of Tārīẋ -e- Beyhaqī. The most frequently secondary thoughts are command, warning, caution of ending of affairs, motivation and description.بحث جملات خبری و انشایی، به علم معانی که شاخهای از علم بلاغت است، مربوط میشود. جملات خبری محتمل صدق و کذباند و موضوع آنها در عالم واقع حضور دارد؛ امّا در ادبیّات، با عالم و واقعیّت مجازی مواجه هستیم؛ بدین ترتیب نمیتوانیم صدق و کذب قضایا را آنگونه که در واقع تعیین میکنیم، در ادبیّات نیز معیّن کنیم؛ لذا خبر در ادبیّات کلان است و جملات خبری در اغراض ثانوی و مجازی به کار میروند و این یکی از شگردهای بلاغت و عمیق ساختن ابعاد ادبی کلام است. تاریخ بیهقی، علاوه بر داشتنِ اطّلاعاتِ تاریخی، ویژگیهای ادبی و بلاغی نیز دارد. یکی از ویژگیها، کاربرد جملات خبری با غرض ثانوی است. بیهقی با به کار بردنِ جملاتِ خبری با غرض ثانوی، انتقادات، جهانبینیها و نگرشهای خود را به خواننده منتقلمیکند. آشنایی با اوضاع سیاسی و اجتماعیِ دورة غزنویان، در برداشت و تحلیل غرض ثانوی مؤثّراست. در این مقاله، سی و سه داستان از مجلّدات ششگانة تاریخ بیهقی بررسیشدهاست. پر بسامدترین اغراض ثانوی خبر، امر، هشدار، تحذیر از عاقبت امور، تشویق و ترغیب مخاطب و توصیف و فضاسازی است.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Evaluation of Magical and Healing medicines, and Therapeutic Methods in Scrolls of Storytellingبررسی داروهای جادویی و شفابخش و شیوههای درمان در طومارهای نقالی143170265010.22103/jll.2020.15122.2733FAزهراغلامیدکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه قممحمدفولادیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم.Journal Article20191218One of the motives considered a constant and the most applied element in epic texts and the storyteller’s scrolls, is searching for medicines that are supernatural and healing, and that many events are happening around this search. In epics there are strange plants and fruits that have magical properties. Also, there are magical and healing balms that come from herbs, demons' body parts (including horn, brain, heart and liver), the dragon oil or the feather of Simurgh, and they miraculously heal wounds. Magic potions, magic beads, healing mineral springs, healing through prayers and enchantment and, becoming blessed are among the magic items in epic narratives and storyteller’s scrolls. The saints, the devout, the spiritual guides, the kings, the heroes, Simurgh, Zal (Rostam’s father), and the magicians are among the therapists or witch doctorswhose practices of treatment are reflected in the storyteller’s scrolls. This article aims to do a briefly descriptive-analytical study on the therapies, magical and healing medications in narrators’ scrollsیکی از بنمایههایی که در متون حماسی و روایات نقالی عنصری ثابت و پرکاربرد بهشمار میرود، یافتن داروهایی است که خاصیت ماورایی و شفابخش دارند و پیرامون این جستجو رویدادهای بسیاری روی میدهد. در حماسهها گیاهان و میوههای عجیبی هستند که خواص جادویی دارند. همچنین مرهمهای جادویی و شفابخشی که از گیاهان، اجزای بدن دیوان (شاخ دیو، مغز سر دیو، دل و جگر دیو)، روغن اژدها و یا پر سیمرغ بهدست میآیند و بهطور معجزهآسایی موجب تندرستی و بهبود زخمها میشوند و نیز معجونهای جادویی، مهرههای جادویی، چشمههای شفابخش، درمان با دعا و افسون و نظرکرده شدن از جمله موارد جادودرمانی در روایات حماسی و نقالی هستند. پیران، عابدان، اولیا، شاهان، پهلوانان، سیمرغ، زال و جادوگران، از جمله درمانگران یا جادوپزشکانی هستند که شیوههای درمانشان در طومارهای نقالی بازتاب یافته است. این پژوهش بر آن است که به اختصار درمانگری و داروهای جادویی و شفابخش را در طومارهای نقالی به شیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی نماید.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Investigation of Components of Psychological Operations Based on the Semiotics of Double Conflicts
In the debate, "Saadi's Controversy"بررسی مؤلّفههای عملیات روانی براساس نشانه شناسی تقابلهای دوگانه در مناظره «جدال سعدی با مدّعی»171190265210.22103/jll.2020.14221.2669FAسمیهکیان مهردانشجوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلیخدابخشاسداللهیعضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیhttps://orcid.org/00امیننواختی مقدمهیئت علمی رشته علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20190611The story of the debate between Saadi and the contender is one of the best debates of Persian literature that has been repeatedly investigated, but debates as one of the techniques of psychological operations (the power of influencing the mind and mind of the audience indirectly and better transfer Concept and Thought) has not been analyzed. To this end, in this study, by identifying the components of the psychological operations available in the debate as one of the "psychological operations techniques" using the semiotics of Levi Strause's dual contradictions, Saadi's methods and approaches were pursued to achieve the desired goals. Been investigated. According to the results, Saadi, using the layout of the contradictions, with the purpose and the previous planning, in the form of a deliberate debate with his subtlety, his intuitive thought and thought to the audience, in the latent layer of the story (profound construction) Has transmitted. In order to achieve this, he has used the components of psychological operations in the form of a beautiful debate. In this way, Saadi has analyzed the contradictions of the conflicts and the contradictions of these two strata, and ultimately, with the adventures and disadvantages of both groups, the goal of balancing is reached in the face of social conflict. And introduces a new classification of these two strata to the audienceمطلوبِ هر انسان عاقل و توانایی است که بتواند با صرفِ حداقلّ هزینهها و نیز کوتاهترین زمان دلِ مخاطبان مُنکر و مُردّد را در باب موضوعات و دغدغههای مشترک به دست آورد و به طرز غیرمستقیم و عجیبی، آنان را با افکار سازندۀ خود همراه سازد و حتی در جهت پیشبردِ اهداف خود، از مخاطبان خود استفاده کند؛ بیتردید، عملیات روانی نویسنده، شاعر و یا سیاستمدار را قادر میسازد تا خواستههای خود را به صورت مرموز و استادانه در وجود مخاطبان، طوری ایجاد کنند که در جهت اهداف اخلاقی، اقتصادی و ... خودشان باشد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت میگیرد، مناظرۀ «جدال سعدی با مدّعی» بر اساس شگردهای عملیات روانی و ایجاد تقابلهای دوگانه، پارهای از آسیبهای اجتماعی را شناسایی و ارائۀ راه حل میکند. سعدی در این مناظره که ظرفیت بیان پارهای از آسیبهای اخلاقی و اقتصادی جامعه را دارد، از راه طرح تقابلهای دوگانه و در مقابل هم قرار دادنِ توانگر و درویش و بیان خصوصیات آنان و بیان تعریف جدیدی از هر دو طبقه قصد دارد ضمن ایجاد تعدیل آن دو، توانگران را به توزیع بخشی از ثروت خود برای درویشان متقاعد و تشویق کند و از این راه به رونق اقتصادی جامعه کمک کند و درویشان را نیز به داشتن همت والا در برابر بیاعتنایی برخی از توانگران ترغیب سازد.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822The comparison of Nezam al-Mulk ministerial point of view and the point of view of authorship Beyhaqi about the importance of judgment place in political government on the basis of
Critical Discourse Analysisمقایسۀ نگرش وزیرانۀ نظامالملک و دیدگاه دبیرانۀ بیهقی در باب اهمّیت جایگاه قضاوت در حکومت سیاسی بر پایۀ تحلیل گفتمان انتقادی191216265310.22103/jll.2020.14579.2690FAعباسمحمدیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریمحمدحسنامیرخانیدانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20190815One of the most essential duties of any government is vanishing hostility and removal of the factor of quarrel among individuals of civil society and achievement of social justice, the courts of administration of justice, independent Supreme Court, tribunal court and attendance of purified and fair judges will be possible. All the scientists know that the existence of equality and fair any time and in any place is essential. Two anecdotes with the same topics have been chosen one from Siasat Nameh book and the other from Beyhaqi History book in this research and for Discourse Analysis their the policy manner method of Norman Fairclough is used as the main theoretician. Critical Discourse Analysis and on the basis of triplet models of N. Fairclough, it is described, exegesis and specified the two exam plums with considering the whole two books as the between the lines to analyze and specify the opposition of ministerial point of view of Nezam al-Mulk and authorship point of view of Beyhaqi about the important subject of judgment. Khajeh considering his political rank , always believe that judgment belongs to the mighty class, the authority that consciously or unconsciously has disguised its own point of view in between the lines of language in which powerless people has no right. , Beyhaqi as a historian and authorship from the middle class of society with all dependence to Qaznavian government tries shows the position of public people, weak and oppressed people in between the lines of his speeches.یکی از اساسی ترین وظیفه های هر حکومتی فصل خصومت و رفع عامل نزاع بین آحاد یک جامعۀ مدنی و تحقق عدالت اجتماعی است که این امر با وجود محاکم دادگستری، دیوان قضایی مستقل و حضور قاضیانی «مزکّی ومعدّل از هر دستی» میسر می شود. به اعتقاد تمامی اندیشمندان وجود عدالت و مساوات در هر روزگاری و در هر جایگاهی یک ضرورت است. در این پژوهش دو حکایت با موضوع یکسان از کتاب «سیاست نامه» و «تاریخ بیهقی» در نظر گرفته شده و برای تحلیل گفتمانیِ آن ها از رویکرد نورمن فرکلاف به عنوان نظریه پرداز اصلی استفاده شده است. با تحلیل گفتمان انتقادی و بر پایۀ مدل های سه گانۀ فرکلاف به توصیف، تفسیر و تبیین نمونه دادههای متنی دو اثر پرداختهشده است تا تقابل دیدگاه وزیرانۀ خواجه نظام الملک توسی و نظرگاه دبیرانۀ ابوالفضل بیهقی در باب امر مهم قضاوت تحلیل و تبیین شود. خواجه با توجّه به مقام سیاسی خویش قضاوت را در بسیاری از مواقع حق صاحبان قدرت میداند؛ قدرتی که خود آگاه یا ناخود آگاه دیدگاه های خویش را در لایه های زیرین زبان پنهان کرده است که در آن فرو-دستان هیچ جایگاهی ندارند. در تقابل با این نگرش بیهقی به عنوان یک مورّخ و دبیر از میان قشر متوسط مردم جامعه با همۀ وابستگی به دربار غزنه سعیمیکند در باب قضاوت، جایگاه مردم عامه، فرودست و متظلّم را در لایههای پنهانی زبان خویش به نمایش در آورد.دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847234720200822Comparison Of Letterʼs Structure In Meibody And Tafreshi Compositionتطبیق ساختاری ارکان نامه در منشآت میبدی و تفرشی217240265410.22103/jll.2020.14933.2716FAسید محسنمهرابیگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه. دانشجمحمد امیرعبیدی نیاگروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه،ایرانرحیمکوششگروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20191125Composition is one of the old kinds in Persian literature which has determined structure that it wrote in three sections. In Safavi and Teimouri dynasty current sample prose and some of authors have not enough science, then this determine structure to be omitted. For ther more, some of authors try to write his letter base on previous period. As it is seen, the composition of this period divided to two sections. one of it has new method and another has old method . This paper investigates letters structure in Meibody book and Tafreshi book. Result research show that Meibody is following at previous method. He uses at Arabic and Farsi prayer in beginning of his letter and he wish that his addressing has longevity. He uses at simple and compound adjective is another manner at Meibody to create a letter similar to old book. We can say Meibody is one of the last authors that write his letter base on three sections. Tafreshi tries to write letters in new method. In fact in his letter we can not see limits betwixt beginning, text and end of letters. He omit simple and compound adjective in his letter, and tries to create a text which it is different with another booksترسل و انشاء یکی از گونههای ادبی کهن در ادب فارسی است و از گذشته دارای ساختاری مشخص بوده که در آن بخشهای سهگانة صدر، متن و انجام نامه مطابق با قواعد خاصی نوشته میشده است. در دورههای صفوی و تیموری که نثر ساده رایج شد و بیشتر نثرنویسان دانش و معلومات نویسندگان دورة قبل را نداشتند، استفاده از این ساختار معیّن فراموش شد. با این حال، تعدادی از منشیان این دوره میکوشیدند نامهها را به سیاق دورة قبل بنویسند. این مقاله به بررسی و مقایسة ساختار نامه در منشآت میبدی و تفرشی، دو تن از منشیان نیمة اول دورة صفوی، میپردازد. برآیند پژوهش نشان میدهد که میبدی در تقسیمبندی ساختار نامه به شیوة نویسندگان دورة قبل عمل میکند. استفاده از دعای فارسی و عربی و نعتهای مفرد و مرکب در صدر نامه و دعای طول عمر مخاطب و نیز تأکید بر متن نامه در قسمت پایان نامه مطابق شیوة نویسندگان دورة قبل است و از این نظر میتوان گفت که میبدی از آخرین پیروان سبک ساختار سهگانه در منشآت فارسی است. اما تفرشی از جملة نویسندگانی است که توجه چندانی به سبک و سیاق نامهنگاری دورة قبل ندارد و مرز بین آغاز نامه و متن آن به وضوح مشخص نیست.