دانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121A Postcolonial Critique of the Novel "Days of the Gun" by Habib Khodadadzadehنقد پسااستعماری رمانِ «روزگار تفنگ» از حبیب خدادادزاده124157210.22103/jll.2016.1572FAعبداللهآلبوغبیشاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی0000-0002-2151-5025زهرارضاییدانشجوی کارشناسی ارشد ادبیّات تطبیقی دانشگاه علّامه طباطبائیJournal Article20170313As one of the approaches of cultural studies, postcolonial criticism analyzes reflections of colonialism in literary texts. In this kind of cultural criticism, the researcher aims at rereading and deconstructing the colonial discourse, and hence it is tied up with the two issues of ‘the colonizer’ and ‘the colonized’. Since the post-colonial critique is concerned with dualities such as ‘Self’ and ‘The Other’ or ‘the colonizer’ and ‘the colonized’, it is undoubtedly considered as one of the areas of comparative literature studies. From the perspective of this criticism, the writers, in accordance with the procedures and orientation for or against colonialism, portray some of its aspects in a literary text. Relying on post-colonial theories, this study investigates the novel "Days of the Gun" by Habib Khodadadzadeh. It was also concluded that the decolonizing writers often try to take advantage of mechanisms such as nativism, aggrandizing the colonized “I” versus the colonizer “other”, emphasizing the superiority of the ethical codes of the colonized, owning up the colonizer’s assets, inverting the possessor-possessed equation, redefining colonized history from its own perspective, objectifying the concept of “other”, and imposing Eastern cultures on the West. This study also claims that writers can wipe out some of the consequences and negative reflections of colonialism through such texts and play their roles in vitalizing cultural and national traditions.
<strong>Keywords</strong>: Comparative literature, Cultural studies, Postcolonial criticism, Western dominant discourse, Eastern deconstructing discourse, Days of the Gun.نقد پسااستعماری در مقام یکی از رویکردهای ادبیات تطبیقی و مطالعات فرهنگی، بازخوردهای استعمار را در متون ادبی تحلیل میکند. در این نوع نقد فرهنگی، پژوهشگر در اندیشة بازخوانی و واسازی گفتمان استعمار است و به همین جهت با دو مقولة استعمارگر و استعمارزده پیوند میخورد. بیتردید، نقد پسااستعماری از آن رو که به دوگانههایی نظیر «من» و «دیگری» یا استعمارگر و استعمارشده میپردازد، یکی از قلمروهای مطالعاتی ادبیات تطبیقی تلقّی میشود. از نگاه این نوع نقد، نویسندگان متناسب با رویکردها و جهتگیری موافق یا مخالف استعمار، برخی از ابعاد آن را در متن ادبی به تصویر میکشند. پژوهش حاضر با تکیه بر نظریّات پسااستعماری، رمان «روزگار تفنگ» از حبیب خدادادزاده را نقد کرده است. پژوهش حاضر نشان میدهد که نویسندگان استعمارْزُدا اغلب پادگفتمانها و مکانیزمهایی نظیر بومیگرایی، برجستهسازی مقاومت استعمارشده یا «من» در برابر گفتمان استعمارگر یا «دیگری»، تأکید بر برتری نظام اخلاقی استعمارشده، از آنِ خود کردن دارایی استعمارگر و وارونهسازی معادلة مالک و تملّک شده، ابژهسازی و شیءواره کردن «دیگری»، و نیز اِعمال نفوذهای فرهنگی شرقی در غربی را ارائه داده، به ساختشکنی گفتمان غرب دربارة شرق، بازتعریف تاریخ استعمارشده از چشمانداز خود، و در نهایت به بازیابی هویت خود میپردازند. همچنین بنا به این پژوهش، نویسندگان میتوانند با رویآوری به چنین متونی، برخی از پیامدها یا بازخوردهای منفی استعمار را زدوده، در حیات بخشیدن به سنتهای فرهنگی و ملی یا تقویت آنها به ایفای نقش بپردازند. https://jll.uk.ac.ir/article_1572_a239a4d90120f6700f9d92bb3a58852a.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Examination of Onomatopoeia in Sohrab Sepehri’s “Hasht Ketab”بررسی کارکردهای نامآوا در هشت کتاب سپهری2548157310.22103/jll.2016.1573FAاحمدرضابیابانیدانشجوی دکتری زبان وادبیّات فارسی دانشگاه حکیم سبزوارییحییطالبیاناستاد گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبایی تهرانمحسنمحمّدی کردیانیکارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20170313Language is a mental system which appears as an instrument or phonetic structure and its main role is communication and transmission of idea among people. Using different language rules and disciplines and making different types of words, people try to communicate with each other in different contexts. Therefore, obviously, language is not separated from people’s life and activities. In fact, language accompanies people from the beginning to the end of their life. The present study is about the use of onomatopoeia in Sepehri’s Hasht Ketab. The results show that Sepehri, uses onomatopoeia abundantly in his poetic language, and it helps the reader to understand his text better. The theoretical basis for this study is the views of the Danish linguist, Otto Jespersen and others referred to in the book A Glossary of Persian Onomatopoeia. These people name as onomatopoeia any word between whose sound and meaning there is a natural relationship.زبان در اصل، نظامی ذهنی است که به صورت ابزاری-آوایی ظاهر میشود و عمدهترین نقش آن، ارتباط و انتقالِ معانی از یک فرد به دیگری است. افراد با بهکارگرفتن قاعدههای زبان و تولید رشتههای گوناگونی از واژهها، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. از همینرو، به روشنی پیداست که زبان به میزان زیادی با زندگیِ انسان - یعنی با فعّالیّتهای ذهنی و حرکتی او- آمیخته و از آغاز تا پایان زندگی با او همراه است. پژوهش پیشرو، درخصوص کارکرد نامآوا در اشعار سهراب<strong> </strong>سپهری است و دستاورد علمی این تحقیق، حاکی از این مطلب است که میزان استفاده از نامآوا در زبان شعریِ وی<em> </em>بسیار چشمگیر است و این مقـوله، در سرودههای او عینیّت داشته و ملموس و محسوس است. از آنجایی که<em> </em>سهراب<strong>،</strong> نقّاشی است شاعر، این رویکرد درخصوص زبان شعریِ وی، بیش از دیگران صدق میکند؛ لذا نامآوا، از برجستهترین ابزارهای شعریِ اوست که در دریافتِ متن به خواننده کمک شایانی میکند. بنیان نظری این تحقیق، برپـایة نـظـریّات اتویسپرسن و دیگر زبانشناسانیست که به آراءشان در این زمینه، در کتاب <em>فرهنگ نامآوایی فارسی</em> بهاجمال اشاره رفته است. زبانشناسانی چون اوتویسپرسن، هر لفظی را که میان لفظ و معنای آن رابطهای طبیعی و ذاتی وجود داشته باشد، نامآوا مینامند.https://jll.uk.ac.ir/article_1573_1be55264ef0508d184762cd51382e38a.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Manifestation of Female Functions in the Lamentations and Dirges of Women in Shahnamehتجلّی خویشکاریهای زن در نوحهها و مویههای زنان شاهنامه4968157410.22103/jll.2016.1574FAزهراجمشیدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی گرایش حماسی دانشگاه ارومیهفاطمهمدرّسیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه ارومیهرحیمکوششاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه ارومیهJournal Article20170313Woman and her functions are among the most important issues in mythology and epic in a way that Carl Gustav Jung introduces woman-mother as one of his archetypes. Based on the different cultures and societies in which women live, they play different roles in the mythology around the world and in Iran. Women’s functions appeared as goddesses in myths, and as great deeds by great women in epics. The effects of goddesses on women in epics are either direct or indirect. One of the reflections of female functions in epics is their attitude in their lamentations and dirges. This is an analytical-descriptive study to examine the lamentations and dirges of some prominent woman figures in Shahnameh such as Tahmineh, Faranguis, Jarireh, Katayun and her daughters, in order to study their roles such as advice giving, kindness, fertility, fighting with enemies, benevolence, training, etc. These are among the most important functions for mother goddesses and the woman archetype.زن و خویشکاریهای او، یکی از موضوعات مهم و دقیق مباحث اسطورهشناسی و حماسی است، به گونهای که کارل گوستاو یونگ، زن – مادر را یکی از کهنالگوهای خود معرّفی کرده است. در اساطیر ایران و جهان، زنان نقشهای مختلف و متعدّدی دارند که بر اساس جوامع و فرهنگهای آنها، گاهی این نقشها با یکدیگر تفاوت دارند. خویشکاریهای زنان در اساطیر، به شکل خویشکاریهای الههها و ایزدبانوان به منصة ظهور درمیآید و در حماسهها به صورت اعمالی که از زنانی شاخص سر میزند. تأثیر نقش ایزدبانوان بر زنانِ حماسی گاه مستقیم و گاه غیرمستقیم و ضمنی است. یکی از راههای نمود خویشکاریهای زنان در حماسهها، رفتار و کردار آنان در مصیبتها و سوگواریهایشان است. در جستار حاضر با روشی تحلیلی- توصیفی و بررسی مویهها و سوگواریهای برخی از زنان شاخص شاهنامه؛ یعنی تهمینه، فرنگیس، جریره، کتایون و دخترانش به پارهای از نقشهای زن از جمله، نصیحتگری، شفقّت و مهربانی، زایش، ستیزه با دشمن، برکتبخشی و بخشندگی، پرورش و ... دست مییابیم که این نقشها از مهمترین خویشکاریهای الهههای مادر و کهنالگوی زن است.https://jll.uk.ac.ir/article_1574_9bdd0a3842e7515f56a5b22150e5ec76.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121An Analysis regarding Court Poets and Panegyrists of Qara-Khitai Dynasty in Kermanتحلیلی تاریخی پیرامون شاعران و مدّاحانِ دربار قراختاییان کرمان6994157510.22103/jll.2016.1575FAجمشیدروستااستادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمانسحرپور مهدی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شهیدباهنر کرمانJournal Article20170313Due to the tactfulness of such kings and queens as Boragh Hajeb, King Roknodin, Esmat-o-Donya …, the continuance of more than 80 years of rule of the Qara-Khitai Dynasty in Kerman (619-704 AH) set the ground for political, economic, and cultural prosperity of this land. Political sovereignty and economic prosperity spread peace and security in Kerman and led to the immigration of many scientists and men of letters to the court of Qara-Khitai dynasty. The results of the present study indicate that the attempts of Qara-Khitai rulers to settle peace, security, and prosperity of the people on the one hand, and their love of Persian language and even the composition of poems in Persian by some of them on the other played an important role in the elevation of Persian language and poetry in their court to the extent that poets such as Emami Heravi, Emad Lor, and Majd Hamgar left their homeland for the Qara-Khitai court. دوام هشتاد سالة قراختاییان در کرمان، (بین سالهای 619 تا 704 ه.ق) با درایت و کاردانی سلاطین و ملکههایی همچون بُراق حاجب، سلطان رکنالدّین، عصمةالدّنیا و الدّین قتلغترکان (ترکانخاتون) و صفوةالدّنیا و الدّین پادشاهخاتون، زمینههای اقتدار سیاسی، رونق اقتصادی و اعتلای فرهنگی این سرزمین را فراهم ساخت. این اقتدار سیاسی و رونق اقتصادی، آرامش و امنیّت را در سرتاسر قلمرو قراختاییان کرمان، حکفرما ساخته و موجبات سفر بسیاری از علما، ادبا و شعرا به دربار حکّام قراختایی را فراهم نمود. امری که نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به دنبال اثبات آن است. یافتههای پژوهش بر این نکته تأکید دارند که تلاش حکمرانان و شاهزادگان کاردانِ قراختایی جهت برقراری امنیّت، آرامش و رفاه مردمان قلمرو خود از یکسو و عشق و علاقهمندی آنان به زبان فارسی و حتی سروده شدن اشعاری به قند پارسی توسّط برخی از این افراد، از سوی دیگر، نقشی چشمگیر و غیر قابل انکار در اعتلای جایگاه زبان و شعر فارسی در دربار و قلمرو دولت مذکور داشت. تا به حدّی که پای شاعرانی همچون امامی هروی، عماد لر و مجد همگر را از زادگاهشان به قلمرو و دربار قراختاییان کرمان کشانید. https://jll.uk.ac.ir/article_1575_746ea58fbd2ef24c58285f310fa489c8.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Mystical Portrait of Prophet Mohammad in Literary Textsسیمای عرفانی پیامبر (ص) در متون ادبی95114157610.22103/jll.2016.1576FAبهروزرومیانیاستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدانمعصومهبخشی زادهدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی. دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170313The great prophet of Islam has always been portrayed uniquely and in an elevated manner. There has always been an attempt to express his nobility and mental and moral magnificence with the help of historical-religious narratives. Along with the historical image of the Prophet which deals with his actual life, there are some baseless, untrue, and non-historical materials in literary texts that seem to be more in line with the mystical subject of “Haghighat-e Mohammadiyeh” (Truth of Mohammad)”.
Haghighat-e Mohammadieh which, in fact, points to the first light, was applied to the Prophet in a specific period. The process formed a series of arguments regarding his character; issues such as the first creature, the medium of God’s grace, the aim of creation, etc. which, in this study, are called the mystical portrays of the Prophet and are contrasted with his historical and real image. سیماییکه از پیامبر عظیمالشّأن اسلام در متون ادبی پارسی ترسیمگشته، بسیار متعالی و منحصربه فرد بودهاست. همواره تلاششده تا با استعانت از روایات تاریخی- مذهبی، بخشی از بزرگواریها و برجستگیهای فکری-اخلاقی ایشان بیانگردد. در کنار سیمای تاریخی پیامبر (ص) که بیانگر زندگی تاریخی ایشان است، مطالبی در متون ادبی روایت گردیده که بنمایة تاریخی و حقیقی ندارد؛ بلکه بیانگر خصوصیاتی است که با مبحث عرفانی «حقیقتمحمّدیه» همسو و همسان است.
حقیقتمحمّدیه که درحقیقت اشاره به نور نخستین دارد، در مقطعی خاص بر پیامبر اسلام اطلاقشده است. این فرآیند موجب شکلگیری مباحث و مسائلی پیرامون شخصیت ایشان شده که در این پژوهش، سیمای عرفانی پیامبر نامیدهمیشود که در برابر سیمای تاریخی و حقیقی ایشان، مبیّن مباحثی نظیر نخستین مخلوق، واسطة فیض، غایت آفرینش و ... شده که از خصوصیات اصلی حقیقتمحمدیّه است.
در این پژوهش برآنهستیم تا با دستهبندی خصوصیات مطرح شده برای پیامبر ،آنچه را که در حقیقت بیانگر حقیقتمحمدیّه است از سایر خصوصیات پیامبر که ریشة تاریخی دارد، متمایز کنیم.https://jll.uk.ac.ir/article_1576_e943ec2e1fe5dc33c96d8f885781c320.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121The Convergence of Islamic Instructions with Mystical Learning in the Realm of Prayersپیوند و همگراییِ آموزه های اسلامی با تعالیمِ عرفانی در حوزه نماز115138157710.22103/jll.2016.1577FAحمیدرضاسلیمانیاناستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریّهJournal Article20170313Internal approaches and methods of profound contemplation towards holy texts and principles of worship are outstanding criteria for mystical thoughts. This, however, does not mean to ignore the outward manifestations of religion and of Sharia orders.
This claim is analyzable regarding the views and trainings of the mystics in the realms of one of Islamic principles i.e. prayers. In mystical teachings, along with explaining Tarighat, one can observe attending to the external aspects of Sharia as being in line with Islamic thoughts presented in Quran and Sunnah in a way that it entails the fact that such explanations are the interpretation of mentioned resources.
The present study deals with three important issues: the status of prayers, the consequences and blessing of prayers, and the aftermaths of disregarding prayers. First, Sharia has been thoroughly investigated based on Quranic and Sunnah resources, then, with regard to mystical poetic and prose literature, correspondent mystics’ speeches have been quoted. The adaptability of Islamic instructions with mystical learning has been evaluated and judged afterwards.رویکردهای باطنی و شیوههای ژرف نگرانه به متون مقدّس و ارکان عبادی، از شاخصههای تفکّر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطّی از احکام شرعی نیست.
این ادعّا در بررسی نظریّات و تعالیم عارفان در حوزة یکی از ارکان اعتقادی اسلام یعنی نماز، قابل بررسی است. در تعالیم عرفانی در کنارِ تبیین طریقت، حفظ ظواهر شریعت و مطابقت این تعالیم را با آموزههای اسلامیِ مندرج درمنابعِ کتاب و سنّت ملاحظه میکنیم به گونه ای که گویا برخی از این سخنان، ترجمانِ منابع فوق هستند.
در مقالة حاضر، جایگاه و منزلت نماز، آثار و برکات نماز، عواقب تقصیر و تقاعد در نماز، سه محورِ اصلی بحث هستند که نخست به بررسی دیدگاه شریعت (از روی منابع کتاب و سنّت) به آن پرداخته شده است آنگاه با توجه به ادبیّات منظوم و منثور عرفانی سخنان عارفان را در این زمینه نقل کردهایم و سپس میزان انطباق پذیری آموزههای اسلامی را با تعالیم عرفانی در این باب مورد سنجش و داوری قرار داده ایم.https://jll.uk.ac.ir/article_1577_a6828805b395da3acd7d9baae22ebd5b.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Human Rights and Relations in the Works of Imam Mohammad Ghazaliحقوق و روابط انسانی در آثار امام محمّد غزالی139160157810.22103/jll.2016.1578FAعنایت اللهشریف پوردانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمّدرضاصرفیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانمهدیّهمحمودزادهدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170313Basically, one of the pivots of thought for thinkers, mystics, and philosophers is the recognition of man’s nature. Most religions, especially Islam, emphasize the recognition of this masterpiece of creation to gain knowledge of God. Among the most important subjects recommended for knowing man is to consider the relations, rights, and responsibilities of each man toward others.<br />The great thinker of the 5th century AH, Abou Hamed Imam Mohammad Ghazali, in his precious writings has used this subject, because he also believes that man will come to know God through knowing himself. In this study, through examining Ghazali’s three significant works, i.e. Kimiyay-e Sa’adat, Nasihat-ol-Molouk, and Ehya-e Oloum-al-Din, his ideas and theories regarding the rights and relations of human beings have been extracted and analyzed. With regard to his careful and scientific insight, it is advisable to practice his ideas as ethical models for social human behavior.یکی از محورهای اساسی تفکّرات و تأمّلات اندیشمندان، عرفا و فلاسفه اساساً شناخت ماهیّت انسان است. در غالب ادیان الهی مخصوصاً دین مبین اسلام نیز به شناخت این شاهکار خلقت تأکید زیادی شدهاست تا مقدّمهای در شناخت حضرت حق تعالی باشد. از مهمترین موضوعاتی که در جهت شناخت انسان مطرح میشود، روابط، حقوق و تکالیف آنان در مقابل یکدیگر است.
ابوحامد امام محمّد غزالی، متفکّر و اندیشمند قرن پنجم هجری، در آثار گرانقدرش این موضوع را سرلوحة کار خود قرار دادهاست. در این مقاله با مطالعة سه اثر معروف غزالی؛ یعنی کیمیای سعادت، نصیحةالملوک و احیاءعلومالدّین، دیدگاه و نظریّات وی در ارتباط با حقوق و روابط انسانها استخراج، بررسی و نقد و تحلیل شدهاست که با توجّه به بینش دقیق و عالمانة او میتوان دیدگاههای وی را سرلوحة اخلاق و رفتار جامعة بشری قرار داد. ازجمله مهمترین حقوقی که غزالی مخاطبان خود را به رعایت آنها سفارش کردهاست، مواردی است از قبیل حقوق مسلمانان، همسایگان و دوستان نسبت به یکدیگر، حقوق اعضای خانواده نسبت یکدیگر، حقوق برابر در ازدواج، حقّ آبرو و حقوق رفاهی و سایر حقوق مردم که بر عهدة دولتهاست.https://jll.uk.ac.ir/article_1578_1f8ad032ee260703366d9733c0aa8f35.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Investigating the Didactic Discourse in Houshang Moradi Kermani’s Story “The Smile of Pomegranate", based on Althusser's Theory of Ideologyبررسی گفتمان آموزشی داستان لبخند انار هوشنگ مرادی کرمانی بر مبنای نظریّة ایدئولوژی آلتوسر161182157910.22103/jll.2016.1579FAعلیصفاییدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلانالهامکارگرکارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلانJournal Article20170313Constructivist sociology is one of the contemporary literary criticism approaches that focus on the reflection of the social structures in the literary works. According to constructivist Louis Althusser, the process of maintaining power in pre-modern era was applied by suppressive apparatuses; and in the modern era it is fulfilled through ideological apparatus as education (especially at schools). This study examines the performance of ideological apparatus of school in “The Smile of Pomegranate", a story by Houshang Moradi Kermani which portrays the two discourses of traditional and modern educational system. Belief in the desirability of violent attitude as an efficient means of education appears as an ideology in the traditional discourse of education in this story, and the suppressive method transforms into a modern ideological method in its modern layers. By examining the type and the function of elements related to these traditional and modern discourses, in the Althusserian view, the process is identified as the changing process of maintaining power in pre-modern and modern periods. جامعهشناسی ساختگرا از رویکردهای نقد ادبی معاصر است که به بازتاب ساختارهای اجتماعی در اثر ادبی توجه دارد. به عقیدة لویی آلتوسر (Louis Althusser) جامعهشناس ساختگرا، فرآیند حفظ قدرت در دورة ماقبل مدرن، از طریق دستگاههای سرکوبگر (Suppressive apparatuses) صورت میپذیرفت که در دورة مدرن، بهصورت نامحسوس و ایدئولوژیکی از طریق دستگاههای ایدئولوژیک(Ideological apparatuses) همچون آموزش(خصوصاً مدرسه) تحقّق مییابد. در پژوهش حاضر بر اساس دیدگاه آلتوسر، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی عملکرد دستگاه ایدئولوژیک مدرسه در داستان لبخند انار هوشنگ مرادی کرمانی پرداخته میشود که ترسیمکنندة دو گفتمان آموزشی سنّتی و مدرن است. باور به مطلوب بودن روشهای رفتاری خشونتآمیز بهعنوان روشی کارآمد در امر تعلیم و تربیّت دانشآموزان، همچون یک باور ایدئولوژیکی حاکم در گفتمان آموزشی سنتّی داستان لبخند انار، نمود مییابد که از شیوة سنّتی سرکوبگرانه، به شکل ایدئولوژیک در لایههای مدرن آن تغییر ماهیّت میدهد. با بررسی نوع و نحوة عملکرد عناصر مربوط به این دو گفتمان سنّتی و مدرن از دیدگاه آلتوسری، این فرآیند به مثابة روند تغییر شیوههای حفظ قدرت در دورههای ماقبل مدرن و مدرن شناخته میشود.https://jll.uk.ac.ir/article_1579_7e4ec0dc0329eb69f3c5d6517fd75d3a.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Analysis of Dramatic Factors of the Story “Gila-Mard”بررسی داستان گیله مرد با تکیه بر عوامل نمایشی شدن داستان183204158010.22103/jll.2016.1580FAعسکرصلاحیاستادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلیابراهیمرنجبردانشیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تبریزندانبی زاده اردبیلیدانشجوی دکترای زبان وادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلیJournal Article20170313As a subset of continuity, the scene is taken into consideration in evaluation of narrative time of a work. The main point regarding scene is how the playwright puts an end to mediation of narrative tools while reporting his story, so that the events of story take place in front of the audience’s eyes in such a way that, the audience feels no barriers between himself and the events, and finds himself involved in and as the direct observer of the events. Since the story “Gila-Mard” is always introduced as a dramatic work, the present study tries to consider dramatic factors of this story. Most theorists regard direct reports of “dialog” as the only dramatic tool of the story; thus, this study illustrates how Bozorg Alavi was able to create such a dramatic story through a comprehensive description of the story and attending the details, offering animated descriptions of nature, employing progressive verb tenses in descriptions, and blurring the existence of narrator within the story. To do this, dramatic factors of a story were explained and considered within the story “Gila-Mard”.صحنۀ نمایشی، به عنوان زیرمجموعة عنصر تداوم، در بررسی زمانروایی یک اثر، بررسی میشود. در صحنة نمایشی، سخن بر سر این است که چگونه نویسنده در گزارش داستان، واسطهگری ابزارروایی را از میان برمیدارد بهگونهای که حوادث داستانی در برابر دیدگان مخاطب به نمایش درمیآید و او حائلی میان خود و وقایع احساس نمیکند و خود را درگیر وقایع و ناظر مستقیم حوادث میبیند. از آنجا که داستان «گیلهمرد» همواره به عنوان اثری نمایشی معرّفی میشود، در این پژوهش کوشیدهایم تا عوامل نمایشیساز را در این داستان بررسی کنیم. اغلب صاحبنظران، گزارش مستقیم «دیالوگ»ها را تنها ابزارنمایشی شدن داستان میدانند. این جستار درصدد نشان دادن این مسئله است که چگونه بزرگ علوی با شرح مبسوط داستان و پرداختن به جزئیّات، ارائة توصیفات جاندار از طبیعت، بهکاربردن وجوه استمراری در توصیفات و کمرنگ کردن حضور راوی در داستان، موفّق به خلق داستانی نمایشی شده است. برای این منظور عوامل نمایشیشدن داستان را شرح دادهایم و سپس این عوامل را در داستان «گیلهمرد» بررسی نمودهایم.https://jll.uk.ac.ir/article_1580_9f492b81761069f146985e213b1f71c5.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Bundheš Narratives as Dialectical Context for Metaphors in Šāhnāmaروایات بندهشی، زمینة گفتمانی استعارههای شاهنامه205230158110.22103/jll.2016.1581FAسیّدعلیقاسم زادهدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)علی قلینامیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20170313When the heroic and mythical parts of Šāhnāma are compared with some historical facts and eternal events, there emerges an exact and accurate correspondence. One of the subjects that has been neglected in the studies related to Šāhnāma is the examination of the correspondence between heavenly and eternal events described in book of Bundheš and the events of heroic essence; the impact of those mythical motifs on Ferdowsi and its reflection in metaphorical language of Šāhnāma have been disregarded as well. The present study establishes that the correspondence is a grand metaphor by itself which looks at the dialectic context for the emergence of metaphor. For this aim, Derrida’s dialectic theory was employed to reexamine the concept of metaphor in Šāhnāma. The results show that along with rhetorical and emotive metaphors, there are others emerging from mythological origins and representing ideas reflected in Bundheš, all of which could be remembered as referential and cultural metaphors. آنگاه که بخشهای پهلوانی و اساطیری شاهنامه، با برخی واقعیّتهای تاریخی و همچنین با حوادث ازلی و بندهشی مقایسه شود، تطابقی معنادار آشکار میشود. یکی از مواردی که در بررسیهای مربوط به شاهنامه مغفول مانده، تحلیل چگونگی انطباق میان رویدادهای ازلی و مینویِ توصیف شده در کتاب بندهش با حوادث پهلوانی و چگونگی تأثّر فردوسی از آن بنمایههای اسطورهای و تبلور آن در زبان استعاری یا مجازی شاهنامه است. بنا بر ادّعای این جستار، این انطباق خود یک استعارۀ بزرگ است که به زمینۀ گفتمانی ظهور و بروز استعاره نظر دارد. مقالة حاضر به شیوة توصیفی- تحلیلی و الهام از نظریّة گفتمانی دریدا تلاش کرده است به بازخوانی جایگاه استعاره در شاهنامه بپردازد. بنابر نتیجة این پژوهش، علاوه بر استعارات بلاغی و عاطفی، استعارههایی در شاهنامه دیده میشود که نهتنها با قدرت و هنر بیانی فردوسی آمیخته گشته است، متأثّر از بنیانهای اساطیری و بازنمایی باورهای بندهشنیاست که میتوان از آن با عنوان استعارات ارجاعی و فرهنگی یاد کرد. لذا در بازشناسی و بازخوانی روایات اساطیری و پهلوانی شاهنامه باید به زیرساخت گفتمانی استعارههای ارجاعی و فرهنگی بیش از پیش توجّه کرد.https://jll.uk.ac.ir/article_1581_196009360322872df05684ededbe6858.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121A Survey of the Ideas of Khayyam based on the Concept of Noble Truth in Buddhismبررسی اندیشة خیّام در چهارچوب چهار حقیقت شریف در بودیسم231252158210.22103/jll.2016.1582FAکلثومقربانی جویباریاستادیار دانشگاه بیرجندJournal Article20170313According to the school of trans-historicism any system of thought likely to be compared with others, provided that they are formed around the same axis. Accordingly, this study shows that, since the central thought is that of transience, and despite the differences between Buddhism and Khayyam’s system of thought, it is likely that one can investigate his system of thought within the framework of “the noble truth” in Buddhism. Transience is the first noble truth and the truth of suffering. However, this idea is not inherently paradoxical or negative for Buddha or Khayyam; however, the suffering reveals itself when man is caught in the cycle of becoming and transience. This is the second noble truth. In both systems of thought, suffering deals with a paradox between the love of life and survival in the world and its transience. The basic solution in both systems of thought is living in the moment with perfect awareness. This is the third and fourth noble truth, though with some differences. بر اساس مکتب فراتاریخی میتوان هر نظام اندیشهگانی را با نظامی دیگر مقایسه کرد، به شرطی که حول یک محور مشابه شکل گرفته باشند. بر همین اساس در این مقاله نشان میدهیم که با وجود تفاوتی که میان اندیشة خیّام و نظام اندیشهگانی بودیسم وجود دارد، میتوان نظام اندیشهگانی خیّام را در چهارچوبِ چهار حقیقتِ شریف بودیسم تحلیل کرد. زیرا اندیشة محوری هر دو نظام فکری صیرورت یا نپایندگی است. صیرورت و نپایندگی، حقیقت شریف اوّل و حقیقت رنج است. اما این صیرورت فیالذاته نه در اندیشة بودا و نه در اندیشة خیّام بد و تناقضآفرین نیست؛ بلکه هنگامی این رنج خود را آشکار میکند که انسان به امور نپاینده و گرفتار در چرخة صیرورت دل میبنندد. این دومین حقیقت شریف است. رنج در هر دو نظام اندیشهگانی به تناقضی معطوف است میان دلبستگی و عطش به بقای در عالم و نظام نپاینده و بیثبات عالم. اصلیترین راه حل در هر دو نظام فکری، حضور در لحظه و زندگی در حال با آگاهی تمام عیار است، این حقیقت شریف سوم و چهارم است. گرچه حضور در لحظة بودیسم با خیّام از جهاتی مانند آگاهی و مراقبه متفاوت است.https://jll.uk.ac.ir/article_1582_7c8ee81e64c89de6a2df65d37e63944a.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121A Study of Imaginative Elements and their Evolution in Four Poetic Examples from Different Stylesعناصر خیالی و سیر تحوّل آن در چهار نمونة شعری از سبک های مختلف253272158310.22103/jll.2016.1583FAیحییکاردگردانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه قمJournal Article20170313The poetical aspect of any poem has an inseparable bond with imaginative elements, and a major part of poetic delicacy is dependent on the way these elements are used. Therefore, evolution and alteration of these elements in the scope of Persian poetry, which has experienced several different styles, are inescapable. Discussion of the state and philosophy of these evolutions in poetic styles and the attitude of oratory researches toward these changes have been neglected in literary studies. This study attempts to, comparatively, examine the evolution of imaginative elements of Persian poetry in four poems from different styles and to introduce forms of the evolution. The results indicate that the imaginative elements of Persian poetry have not followed a single direction having been influenced by factors such as conditions of the age, poetic styles, literary theories, poetic genius, interaction of speech and written forms, and finally, tendency toward deviating from the norms. The departure point begins from Iraqi school and culminates in the poetry of Safavid era and Nimaee poetry. Throughout this process, Persian poetry has created original imaginative elements which are beyond interpretation in words.شاعرانگی شعر با عناصر خیالی، پیوندی ناگسستنی دارد و بخش عمدهای از ظرافتهای شعری به نحوةاستعمال این عناصر وابسته است. از این رو تحوّل و دگرگونی این عناصر در گسترةشعر فارسی که سبکها و شیوههای چندی را تجربه کرده، امری گریزناپذیر است. بحث دربارة چگونگی و فلسفة تحوّل این عناصر در شیوههای شعری و نحوة برخورد پژوهشهای بلاغی با این دگرگونیها، بحثی مغفول مانده در عرصة پژوهشهای ادبی است. این مقاله کوشیدهاست تحوّل عناصر خیالی شعر فارسی را در چهار نمونة شعری از سبکهای مختلف در شیوهای تطبیقی مورد بررسی قرار دهد و اشکال و گونههای این تحوّل را معرفی کند. پژوهش حاضر نشان میدهد که عناصر خیالی شعر فارسی تحت تأثیر عواملی چون شرایط عصری، شیوههای شعری، تئوریهای ادبی، نبوغ شاعرانه، تعامل زبان گفتاری و نوشتاری و سرانجام میل به هنجارگریزی از خط سیر واحدی پیروی نکرده و در چند نقطه از جریان طبیعی تحوّل عناصر خیالی عدول کرده است. نقطة شروع هنجارگریزی به صورت اعتدالی از سبک عراقی آغاز شده و در شعر عصر صفویّه و شعر نیمایی، تحت تأثیر عوامل یاد شده به اوج خود رسیدهاست. شعر فارسی در گذر از این مراحل، عناصر خیالی بکری آفریدهاست که پژوهشهای بیانی به طور همه جانبه، قادر به توجیه و تفسیر این نوآوریها نیست.https://jll.uk.ac.ir/article_1583_f113d94c408ed0dc765e20fc56e0c72e.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Similarities and Differences of Figures of Speech in the Poetry of Bidel and Nimaتشابهات و تمایزات صورخیال بیدل دهلوی با نیما273296158410.22103/jll.2016.1584FAمحمّدحسینمحمّدیدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهرانمهدی رضاکمالی بانیانیدانشجوی دکتری تخصّصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکJournal Article20170313“Figures of speech” is one of the most common expressions in literary criticism and it is among those expressions most frequently defined. Exploring poetic figures of speech is one of the ways to distinguish the similarities and differences of literary works. Examining from this viewpoint eventually highlights the style, the artistic value, the power, innovation and the use of past heritage. Through their subtlety, Bidel and other poets of the Hindi school looked closely at their surrounding elements and phenomena, and sought for novel meanings just to leave numerous innovations in all kinds of figures of speech. These innovations have innate properties so that Nima has used them in his innovations as well. This study firstly defines figure of speech, examines the four figures of metaphor, simile, irony, and imagery, studies them in the poetry of the above mentioned poets, and finally compares the two styles in the form of diagrams. صور خیال یکی از رایجترین اصطلاحات در نقد ادبی است و از جمله اصطلاحاتی است که بیشترین تکثّر معنایی را داراست. واکاوی صورخیال شاعرانه یکی از راههای تشخیص افتراق و اشتراک آثار ادبی است. بررسی از این دیدگاه در نهایت، سبک و ارزش هنری را روشن کرده و میزان قدرت، نوآوری و بهرهگیری از میراث گذشتگان را مشخص میکند. بیدل دهلوی (و بالطبع شاعران سبک هندی بهویژه شاخة رهرو خیال) با باریکبینی و تیزبینی، در عناصر و پدیدههای اطراف خود، جزئینگر بوده و در جستجوی معنای بیگانه، نوآوریهای بیشماری را در انواع صور خیال از خود به جای گذاشته است. این نوآوریها در بطن خود، ویژگیهایی را داراست که نیما یوشیج نیز در نوگراییهایش آنان را به کار بردهاست. از آنجا که سنجش صور خیال این دو تن(بیدل و نیمایی) میتواند نشانگر تمایزات و تشابهات این دو با یکدیگر باشد، ازین رو در این مقاله، نخست به تعریف صور خیال، بررسی چهار حوزه استعاره، تشبیه، کنایه و تصاویر، بررسی چگونگی صور خیال در اشعار این دو تن و در نهایت سنجش و مقایسة این دو سبک به صورت نمودار پرداخته شدهاست.https://jll.uk.ac.ir/article_1584_0598bf3cdb9a0ff78dcb2041e62ab3cc.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121A Structural-Mythical Study of “Homay-o-Humayoun” by Khajou Kermaniبررسی ساختاری- اسطوره ای همای و همایون خواجوی کرمانی297320158510.22103/jll.2016.1585FAوزیرمظفّریدانشجوی دکتری دانشگاه ارومیهسیّد اسعدشیخ احمدیاستادیار دانشگاه کردستانتیمورمالمیراستاد دانشگاه کردستانJournal Article20170313“Homay-o-Humayun” by Khajou Kermani is an 8<sup>th</sup> century AH collection of stories relating the demanding journey undertaken by Homay, the Syrian prince, to reach his beloved, Homayoun, the Chinese princes. Based on the model of Vladimir Prop, this study intends to find the characters of the story and their functions and also to investigate the mythological sub-structures within the structure of the story. Previous studies solely regard the narrative aspect of the story and do not deal with the mythological aspect. The structure of the poem consists of six characters and eleven functions. The story ends with the success of the hero. This story, in some ways, has a mythical structure which has been extracted using mythological sources. One can look for the origin of some of these patterns in Iranian myths, and some others can be traced back in the mythology of other nations. The basic structure of the story takes form on defamiliarization. همای و همایون منظومهای غنایی از خواجوی کرمانی در قرن هشتم هجری است. این منظومه از تعدادی داستانِ تودرتوی کوتاه فراهم آمده است. قهرمان داستان، همای، شاهزادۀ شام است که در سفر برای رسیدن به معشوق خود، همایون، شاهزادۀ چین، با مسائل و حوادث زیادی روبرو میشود. در این مقاله، شخصیّتها، کارکردها، ساختار و ژرفساختهای اساطیری داستان را بررسی کردهایم. براساس ریختشناسی پراپ، این منظومه از شش شخصیّت اصلی و یازده کارکرد تشکیل شدهاست. این منظومه از برخی جهات دارای الگوی اسطورهای است، ریشۀ این الگوها را در اسطورههای ایرانی و سایر ملل جستجو کردهایم. با توجه به موفقیّت قهرمان، ساختار اصلی داستان مبتنی بر آشناسازی یا پاگشایی قهرمانی است. https://jll.uk.ac.ir/article_1585_d9399b91ce262011e9efcc7659c7c450.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Analysis of Phonological Processes of Consonants in Farimani Dialect based on Autosegmental Phonologyفرآیندهای واجی همخوانی در گویش فریمانی بر پایۀ واجشناسی خودواحد321346158610.22103/jll.2016.1586FAاعظممیکدهکارشناس ارشد زبانشناسی، دانش آموختۀ دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20170313In Autosegmental phonology introduced by Goldsmith as an independent field of generative phonology, phonological representations are made up of different layers. In this approach, each feature or group of features that make a phonological contribution in a language is situated on independent tiers. In Autosegmental phonology, features are independent and have their own existence. The purpose of the present study is to introduce, analyze and describe the phonological processes of consonants in Farimani dialect on the basis of autosegmental phonology approach. The author seeks to assess the effectiveness of this approach on the analysis and justification of phonological processes of consonants in this dialect. Hence, the phonological processes of assimilation, elition, neutralization, compensatory lengthening, lenition, and fortition were studied. The findings indicate that a detailed explanation of the process of lenition, fortition and neutralization is challenging on the basis of nonlinear approach.در واجشناسی خودواحد که اوّلین بار توسط گلدسمیت بهصورت یک حوزۀ مستقل در واجشناسی زایشی مطرح شد، بازنمایی واجی در لایههای متفاوت صورت میگیرد. در این رویکرد، هر مشخّصه یا گروهی از مشخّصهها که در یک زبان، یک نقش واجی ایفا کند، در یک لایۀ مستقل قرار میگیرد. «مشخّصهها» در واجشناسی خودواحد، استقلال و موجودیت خاصّ خود را دارند. هدف از نگارش مقالۀ حاضر، معرفی، تحلیل و توصیف فرآیندهای واجی همخوانی در گویش فریمانی بر مبنای رویکرد واجشناسی خود واحد است. نگارنده درصدد است تا میزان کارایی این رویکرد را در بررسی و توجیه فرآیندهای واجی همخوانی موجود در این گویش محک زند. بدینمنظور، فرآیندهای همگونی، حذف، خنثیشدگی، کشش جبرانی، تضعیف و تقویت مورد مطالعه واقع شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که رویکرد غیرخطی برای تبیین و بازنمایی فرایندهای همگونی، حذف و کشش جبرانی در این گویش از کفایت توضیحی لازم برخوردار است درحالیکه تبیین دقیق فرآیندهای تضعیف، تقویت و خنثیشدگی براساس این رویکرد چالشبرانگیز است. گویش فریمانی، واجشناسی خودواحد، تضعیف، تقویت، خنثیشدگی.https://jll.uk.ac.ir/article_1586_a236b505605d6d75b42be3f1064febbc.pdfدانشگاه شهید باهنرکرماننثرپژوهی ادب فارسی2821-1847194020161121Inquiry and Reply in the Works of Nasser Khosrowپرسش و پاسخ در آثار ناصرخسرو347369158710.22103/jll.2016.1587FAامیدوحدانی فراستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بجنورد0000-0002-6981-6548احمدامیری خراسانیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانفاطمهشکیباکارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسیJournal Article20170313Nasser Khosrow (394-481 AH), the authoritative poet-author, is one of the outstanding figures of the 5th century AH. He considered science and knowledge as the highest levels, and valued them greatly. His scientific approach accompanied by his pragmatism can be a perfect model for any human being. One of the instructional methods used by Nasser Khosrow is inquiring or asking questions through different methods. He had the knowledge of various sciences of his age such as philosophy, religion, etc. and he used each of these sciences for expressing his ideas. His questions are posed among his odes, but the answers to these questions are presented through different methods. Sometimes, one should look for the answers to these questions in his prose works. At times, he uses rhetorical questions as an alert for the audience, at other times he may ask a question in his ode and provide the answer somewhere in the same ode. On the whole, Nasser Khosrow uses all rhetorical methods in his works to impress his audience. This study classifies these questions based on their content, investigates his purposes, and determines the methods of answering the questions in order to illustrate his way of thinking. Examples have been extracted from some of his works including his Divan, Zaad-ol-Mosaferin, Safarnameh (Travelog), Goshyesh va Rahayesh, Jaame-ol-Hekmatein, Vajh-e Din, and Khan-ol-Ekhvanناصرخسرو (481-394 ه.ق) شاعر و نویسندة توانا، از چهرههای درخشان قرن پنجم ادبیّات فارسی است. او علم و دانش را در بالاترین درجه قرار داده و والاترین ارزشها را برای آن در نظر گرفتهاست. روش علمی ناصرخسرو در کنار سیرت عملی وی، میتواند نمونه و سرمشق کامل برای هر انسانی باشد. یکی از روشهای تعلیمی که ناصرخسرو در دیوان خود از آن بهره جسته، آوردن سؤالاتی است که به شیوههای گوناگون مطرح نمودهاست. او خود با انواع علوم زمانه اعمّ از حکمت، فلسفه، دین و... آشنا بود و از هریک از این علوم برای بیان عقاید خود استفاده کردهاست. پرسشهای ناصرخسرو در میان قصایدش درج شدهاست، امّا وی پاسخ این پرسشها را به شیوههای گوناگون بیان کردهاست. گاهی برای یافتن پاسخها باید به آثار منثور او مراجعه کرد. ناصرخسرو گاهی نیز برای تنبّه خاطر مخاطب، از استفهام انکاری استفاده نموده و در برخی موارد نیز بعد از پرسش در قصیدهای، بلافاصله جواب آن را نیز همانجا بیان کردهاست. به طور کلّی، ناصرخسرو در آثارش از تمام فنون سخن بهره گرفتهاست تا آنچه را که بدان معتقد بوده بر خاطر مخاطب بنشاند. هدف اصلی این مقاله، طبقهبندی موضوعات مورد پرسش ناصرخسرو، بیان مقصود وی از طرح این سؤالات و همچنین مشخّص نمودن نحوۀ پاسخ او به این سؤالات است تا از این راه، زوایای فکری شاعر مشخّص گردد. بنابراین برای دستیابی به این هدف، دیوان اشعار، زادالمسافرین، سفرنامه، گشایش و رهایش، جامع الحکمتین، وجه دین و خوانالاخوان مورد بررسی قرار گرفت و شواهد لازم (پرسشها و پاسخها) استخراج گردید.https://jll.uk.ac.ir/article_1587_e3c70676fe052b5cdf0ef502d2cfcc35.pdf