2024-03-28T22:45:33Z
https://jll.uk.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=124
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
نقد و تحلیلی بر مبحث پرسش در کتابهای بلاغی فارسی
2014
02
20
1
26
https://jll.uk.ac.ir/article_629_2ce6f151d74c3fc33300ac4843056fa4.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
مقایسۀ برخی ویژگی های سبکی دو کتاب «عقدالعلی» و «سمط العلی»
2013
05
22
27
46
https://jll.uk.ac.ir/article_630_d47f99c486371b6e69ca7dee72dbd325.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
ساختار بن¬مایه¬هادر حسین کُرد شبستری، شیروَیه ¬نامدار و مَلِک جمشید
2014
02
20
47
85
https://jll.uk.ac.ir/article_631_716d9ee2d8aeb1f2bc370593bfa11310.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
طرزی افشار و فرایند تغییر مقوله
چکیده
یکی از فرایندهای واژه سازی در ساختواژة اشتقاقی، فرایند تغییر نقشی یا تغییر مقوله است که در آن،مقولهای بدون تغییر صوری، به مقوله ای دیگر تبدیل می شود که از جمله این تغییر نقشها، تغییر مقولاتی چون اسم و صفت به فعل تبدیلی است.
در این مقاله، سعی بر آن است که با بررسی انواع مختلف تغییر نقشی، توجیهی ساختواژی از سبک خاص طرزی افشار، شاعر قرن یازدهم، در واژهسازی به دست داده شود تا روشن گردد که فرایند تغییر مقولات واژگانی و فرایند حاکم بر ساخت واژگانِ برساختة وی، و مهم ترین عامل به وجود آمدن سبک خاص او در فرایند واژه سازی کدام است.
واژه های کلیدی:طرزی افشار
ساختواژة اشتقاقی
تغییر نقشی
فرایند تبدیل
واژه سازی
2014
02
20
87
104
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
نقش طلسم و جادو و برخی صنایع غریبه در داستان¬های هزار و یک شب
درپژوهش پیش رو، نقش طلسم و جادو در داستان¬های هزار و یک شب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بی¬تردید، جادو و جادوگری، از مهم ترین مباحث در داستان¬های کتاب مورد اشاره است و آگاهی از آنها، برای درک بهتر محتوای کتاب، امری ضروری است. بدین سبب، نگارندگان بر آن شدند تا به تحلیل جادوها، انواع آنها، شیوه¬های مختلف جادوگری و امور خارق¬العاده اقدام نمایند. از این رو، با مطالعۀ بخش¬های مختلف کتاب، بسیاری از موارد مربوط به مقولۀ جادوگری را جمع¬آوری کرده، به تحلیل، ارزیابی و بررسی آنها مبادرت نموده¬اند. حاصل این پژوهش، می¬تواند بخشی از درون مایۀ اصلی داستانهای هزار و یک شب را، که نقش مهمّی در ادبیات منثور ایران ایفا می کند، روشن نماید.
واژه های کلیدی: ادبیات منثور
جادو و جادوگر
طلسم
هزار و یک شب
2014
02
20
105
132
https://jll.uk.ac.ir/article_636_8af0a872b2851e01043840f18f39206c.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
بررسی چگونگی زاویه دید و انواع راوی در داستان¬های خردسالان
F
9# ,! ( 0%1 234 1 G! 4DH I% 95 *0 #;1 @
K L ( G! -8)O P . JH K L G M
G! I% ? ( G,A Q 7 %1 8)O *I% ( (R 9 ; - O
", K, L#A JU 9 ( 9( # S (T? (
V L 6 W U 1 ( %1 )O *( 9( ( .( (! G
L 6 S O 9 - Y 5 G ? ) *I % ? XR ID%( G! G,R"
? "1 B5 %1 8)O G! ,)# O ."! $4 ( $E
%(6 78 9 # ,! ( ? G M 2=4 *( , (
G G O- *( , @ ( *( Z" @)# G .I % GO -8 # ,%!
%( 5 G * K L G M 9# ,! ( JH # [ (K-
%( * %(6 78 L W,! * ,% ( @ ( . G,R 1 0%1 234
R G! (? *( !\ [ (K- # %( . (
@ ( G! -8 G)O .I % 9- " 78 9# ,! ( 2=4
G O- * 78 2=4 ]B 5- G - ( O # ,!
91/10/3: 90/3/30:
: - !"#$ %-
*
h.aghahosaini@gmail.com
چکیده
یکی از ابزارهای نویسنده برای معرفی و شناساندن شخصیتها، زاویه دید و نوع راویای است که برای داستان برمیگزیند. زاویه دید، چگونگی روایت داستان و راوی روایت کننده و بیانگر داستان است. نویسنده میتواند با انتخاب زاویه دیدی مناسب برای داستانش، علاوه بر جذابتر نمودن داستان، اطلاعات ملموستری درباره شخصیتهای داستان به مخاطب، بدهد. مقاله حاضر با بررسی 39 داستان از گروه سنی الف، در صدد بیان چگونگی زاویه دید و خصوصیات انواع راوی در داستانهای خردسالان است. با توجه به بررسی صورت گرفته، بیشتر این داستانها دارای زاویه دید دانای کل نمایشی هستند. همچنین زاویه دیدهای دیگری چون دانای کل محدود، دانای کل نامحدود و اول شخص نیز در این داستانها وجود دارد. به طور کلی، زاویه دید در بیشتر این داستانها، نمایشی، بیرونی و سوم شخص است.همچنین چهار گونه راوی در این داستانها وجود دارد که در میان آنها، راوی کم اطلاع بیشترین کاربرد را دارد. کماطلاعی راوی و دخالتهای کمتر او، مجال بیشتری به شخصیتها برای ارتباط بیشتر با مخاطب و معرفی کردن خود میدهد.
واژه های کلیدی : زاویه دید
راوی
داستان¬های خردسالان
ادبیات کودک
2014
02
20
133
151
https://jll.uk.ac.ir/article_690_85fc3477c90548a68fc54f752144967d.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
مقایسة سیر تکاملی نماد آینه در شعر صائب و سیّدای نسفی
--
--
2014
02
20
153
177
https://jll.uk.ac.ir/article_691_661a0c00252f2553ade1c9852ab79215.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
انتقاد بیهقی با انتخاب هدفمند اشعار دیگران
--
--
2014
02
20
179
199
https://jll.uk.ac.ir/article_692_8742e57de1dc3ac6a0e3508217cb6978.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
مقایسه و تطبیق غزلیات جلال¬الدین عضد با غزلیات سعدی
--
--
2014
02
20
101
227
https://jll.uk.ac.ir/article_693_c103d2bc9bee6f3f1bdb6b5f0cc672e6.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
«برخی لغات وتعبیرات نویافته در دیوان بدرچاچی»
--
--
2014
02
20
229
253
https://jll.uk.ac.ir/article_694_699b09720c7b038e8c1ed9a6538a886f.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
طرح مباحث اغراق، التفات، انسجام، گفت¬و¬گو و لحن در علم معانی
--
--
2014
02
20
255
273
https://jll.uk.ac.ir/article_695_cfd6a8f43a56094de728b3288a28483f.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
بررسی نمادهای مشترک سه یار مولانا
--
--
2014
02
20
275
304
https://jll.uk.ac.ir/article_696_f9f771211fd07e7cd36fc77a60950729.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
بررسی معنایی فعل مرکّب در زبان فارسی
---
---
2014
02
20
305
325
https://jll.uk.ac.ir/article_697_5bfdfd87919a6374d0f7b6a2c1f4c33a.pdf
نثرپژوهی ادب فارسی
1392
16
33
تطبیق دیدگاه های ابنِ طباطبا با آراء منتقدان دیگر
--
--
2014
02
20
327
354
https://jll.uk.ac.ir/article_698_e4b4fbc21e6745e60998eca599001641.pdf