@article { author = {Khosravishakib, Mohammad}, title = {Sociological analysis of the Motavaghe Pigeon in Kalile-va-Demneh based on the theory of "collective action"}, journal = {Journal of Prose Studies in Persian Literature}, volume = {25}, number = {51}, pages = {23-43}, year = {2022}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2821-1847}, eissn = {2821-1847}, doi = {10.22103/jll.2022.18263.2943}, abstract = {Charles Tilly's theory of "collective action" understands revolutions and social movements as forms of collective mobilization that seek to modification or prevent a change. By proposing this theory, Charles Tilly seeks to recognize, and understand the internal mechanisms that administrate collective movements. The story of the "pigeon" from Kelileh va Demneh can be considered as a conspicuous model of a collective, general and purposeful "collective action" that is organized in a special situation by a group of pigeons led by the Motavaghe. The question is whether the descriptive pigeon story can be accepted as a successful example of a collective action by descriptive-analytical and qualitative methods? The premise of the article is that beyond the text of the anecdote, met- textual and systematic ideas and patterns such as the principle of collective identity and unity, the principle of survival value, the principle of organization, the principle of benefits and costs, the principle of resource mobilization and collective action, the principle of leadership As a wise actor, there is the principle of persuasive and reasoned dialogue, the principle of opportunism and threat, which has enabled the anecdote to convincingly refute the application of Charles Tilly's theory of "collective action."}, keywords = {Kalileh va Demeneh,Motavaghe Pigeon,Charles Tilly,collective action}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختی حکایت «کبوتر مطوّقه» از کلیله و دمنه (براساس نظریۀ «کنش جمعی»)}, abstract_fa = {نظریۀ «بسیج جمعی» تیلی، انقلاب و جنبش های رادیکال را گونه هایی از بسیج توده ای می داند که به دنبال تغییر و تحول هستند. تیلی با طرح این نظریه، به دنبال کالبدشکافی، شناخت و درک سازوکارهای درونی حاکم بر این گونه از جنبش های جمعی است. این نظریه با تعدیل و به صورت «کنش جمعی» می تواند سازوکار دورنی حاکم بر اتفاقات غیر سیاسی را نیز نشان دهد. حکایت «کبوتر مطوّقه»، الگویی برجسته از یک «کنش جمعی» متشکل، عمومی و هدف دار است که در موقعیتی خاص، توسط دسته ای از کبوتران به رهبری مطوّقه، سازماندهی می شود. سوال این است که آیا می توان با روش توصیفی تحلیلی و کیفی، حکایت کبوتر مطوّقه را به عنوان نمونه ای موفق از یک «کنش جمعی» پذیرفت؟ پیش فرض مقاله این است که فراتر از متن حکایت، انگاره ها و الگو هایی فرامتن و نظام یافته مانند اصل هویت و وحدت جمعی، اصل ارزش حیات، اصل سازماندهی، اصل منافع و هزینه ها، اصل انسجام منابع، اصل کنشگری جمعی، اصل رهبری به عنوان کنشگر دانا، اصل گفتگوی اقناعی و مستدّل، اصل فرصت شناسی و تهدید وجود دارد که باعث شده است، حکایت مذکور کاربست نظریۀ «کنش جمعی» را به گونه ای باورپذیر، برتابد تا به این وسیله ظرفیت های تفسیری و توضیحی فرامتن این حکایت گسترش یابد.}, keywords_fa = {کلیله و دمنه,کبوتر مطوّقه,چارلز تیلی,کنش جمعی}, url = {https://jll.uk.ac.ir/article_3474.html}, eprint = {https://jll.uk.ac.ir/article_3474_ee68f69cbaf326c8ab0b652723d4e37c.pdf} }